/ TÁPLÁLKOZÁS / Tavaszi fogyókúra eredmén...
  2016-03-14

Tavaszi fogyókúra eredményesen

Köztudott, hogy a radikális fogyókúra hosszútávon nem csak egészségtelen, de eredménytelen is lehet. Mégis milyen módszerek segíthetnek abban, hogy a télen felszedett kilóktól még a tavasz elején megszabaduljunk? A szakértők megmondják.

- hirdetések -

A téli időszak végén a kabát és a vastag pulóverek levetésével végképp szem elé kerülnek azok a zsírrétegek, amelyeket – réteges öltözködés címszó alatt – takargatni próbáltunk.

Az újévi fogyókúrás fogadalom az érintettek nagy százalékánál nem jött be, ám a tavaszi időjárás beköszöntével újabb elhatározások születnek: a feleslegtől márpedig meg kell szabadulni!

Mennyi a súlyfelesleg?

A táplálkozási szakértők mindenkit lebeszélnek arról, hogy az éppen aktuális fogyókúrás trendnek bedőljön. Sokkal célravezetőbb – és valószínűleg egészségesebb is – alaposan végiggondolni étkezési és testmozgási szokásainkat, az esetek döntő többségében e téren keresendő a több-kevesebb súlyfelesleg oka.

Tavaszi fogyókúra - Illusztráció„Mielőtt fogyókúrába fognánk, gondoljuk végig, hogy csak 2-3 kilóról van szó, hogy a bikiniszezonra formába hozzuk magunkat, avagy egészségi szempontok miatt van szükség a súlycsökkentésre, s több kilótól akarunk megszabadulni” – mondja Antje Gahl, a Német Táplálkozástudományi Társaság (DGE) szakértője.

A pár kilónyi zsírpárnák leadásához ugyanis nem szükséges semmiféle speciális diéta, bőven elegendő, ha az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozás alapelveire, valamint a megfelelő mennyiségű, rendszeres testmozgás meglétére odafigyelünk – tanácsolja Gahl.

A táplálkozás-szakértők alapvetően azt az egyszerű fiziológiai alapelvet ajánlják mindenki figyelmébe, hogy a fogyáshoz az szükséges, hogy több kalóriát kell felhasználni, mint amennyit beviszünk. „A néhány kilónyi fogyáshoz pár apróbb, táplálkozásbeli változás szükséges csupán” – hangsúlyozza a szakember – „vagy egyáltalán ne, vagy csak kevés mennyiségben fogyasszunk alkoholt, édességek helyett zöldséget és gyümölcsöt vásároljunk, fehér kenyér helyett a teljes kiőrlésű terméket válasszuk”.

Az egészséges, azaz nem gyors fogyáshoz elegendő, ha a korábbiakhoz képest 500 kalóriával kevesebbet viszünk be naponta, ám az összbevitel ne legyen napi 1200 kalória alatt, hogy a szervezet hozzájusson a számára szükséges tápanyagokhoz.

Nem fontos a kalóriák tételes követése

Alapjaiban hasonló, ám részleteiben mégis eltérő taktikát javasol a fogyni vágyóknak Ute Hantelmann, a Hamburgi Fogyasztóvédelmi Központ táplálkozási tanácsadója. Véleménye szerint nem szükséges a kalóriák számolgatása, ettől sokkal fontosabb az elfogyasztott ételek összetételének alaposabb tanulmányozása, s ebből kiindulva az úgynevezett táplálkozási piramisra irányítja a figyelmet. Az említett piramis építőköveit olyan élelmiszerek képzik, mint a zöldségek, gyümölcsök, gabonafélék, tejtermékek és húsfélék. Minden egyes epítőkocka egy-egy adagot jelöl, „s minden egyes adag akkora legyen, hogy kezünkben elférjen” – fogalmaz Hantelmann. Ha ezen elv szerint táplálkozunk, naponta kb. 1500 kalóriát vihetünk be.

A szakértő azt is javasolja, hogy még mielőtt változtatnánk étkezési szokásainkon, kezdjünk táplálkozási napló vezetésébe. „Az elfogyasztott ételek folyamatos nyomon követése azért fontos, mert a gyakorlat azt mutatja, hogy a nap végén a legtöbben már nem emlékeznek, aznap mi mindent ettek-ittak. Ha közvetlenül az étkezések után rögzítjük ezeket, egyrészt nem vesznek feledésbe, másrészt tudatosul, mennyit is ettünk” – mondja Hantelmann.

A mozgás elengedhetetlen

Véleménye szerint nagyon fontos, hogy ne csak gépiesen rögzítsük a menüt, hanem gondoljuk is végig az elfogyasztottak mennyiségét és minőségét. „Hú, ilyen gyorsan betermeltem az egész tábla csokoládét – ilyen és ehhez hasonló mondatokat hallunk majd saját magunktól, ha a nyomonkövetést jól csináljuk” – meséli pácienseivel kapcsolatos élményeit a szakember, aki szerint, ha az ilyen esetekben a megfelelő módon reagálunk az ilyen megállapításainkra, már garantált az első kilónyi fogyás. A tartós sikerek érdekében ez nagyon fontos.

Tanulmányok tucatjai állapították már meg, hogy a fogyáshoz vagy a testsúly tartásához elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű testmozgás. Az elhízottak esetében, ha a megfelelő táplálkozáshoz testmozgás is társul, 20 százalékkal többet képesek leadni.

(fokuszbanano.hu, welt.de)