/ SULI / Tippek, tanácsok kezdő fő...
  2011-08-25

Tippek, tanácsok kezdő főiskolásoknak (2. rész)

Jó dolog felkészültnek lenni, ha betegség ér, de mennyivel jobb, ha egyáltalán nem is leszel beteg? Olyan apró dolgok, mint a rendszeres kézmosás is már rengeteg baktériumtól szabadíthat meg! Gondolj csak bele. A közös számítógép, a zuhanyzó, a szállás és az egyéb helyek, ahol szinte nap mint nap – közvetve ugyan – de érintkeztek.

Lehetnek olyan esetek, amikor az általad kötött betegbiztosítás nem fedezi azokat a szükségleteket, ami ahhoz kell, hogy egészséges maradj. Ilyen például, ha felírnak egy gyógyszert, kapsz egy receptet, megsérülsz, vagy vészhelyzeti bánásmódban részesítenek.

- hirdetések -

Vészhelyzeti ellátás

Amikor elkezded az iskolát, nézd meg az egészségügyi ellátást. Hogy biztosítanak-e 24 órás ellátást, vagy ha nem, akkor a közelben lévő kórházak sürgősségi ügyeletek elérhetőségeit nézd meg, majd írd fel és rakd el egy könnyen elérhető helyre, ha netán szükséged van rá.

Nem árt, ha pontosan tudod merre van a környéken gyógyszertár! Bár vannak iskolák, amelyekben található mini gyógyszertár, mégis a legtöbb diáknak az iskolán kívülre kell menni. Jobb, ha előre felkészülsz! Nem jó dolog betegen gyógyszertár után kutatni!

Megelőzési tippek

Ha sok időt töltesz az iskolai gépszobákban, akkor nem árt, ha hordasz magaddal egy csomag antibakteriális törlőkendőt. Amikor a szobatársad beteg, áttörölheted a közösen használt dolgokat is, például kilincsek, távirányítók. És ne becsüld alá az erejét a jó evésnek, vagy egy jó alvásnak! Ezek ugyanis erősítik az immunrendszered, így nehezebb kaphatsz el fertőzéseket.

Pizza, kinai, nasi!

A legtöbb intézmény magában foglalja a büféket és a gyorséttermeket. Egy rakás sütemény és egyéb nyalánkság közül választhatsz. A kollégium környékén pedig szinte mindig van egy pizzéria. Miért is ne ennél minden este pizzát? És miért is ne rendelnél a haverokkal kínait éjjel 2-kor, csak mert nektek úgy esik jól?

A legtöbb diák a szükségesnél sokkal többet eszik az egyetemen, vagy főiskolás évei alatt. Ezt a nassolás okozza. Így nagyon gyakran el is híznak a fiatal egyetemisták.

A tanulmányok megmutatták, hogy az egyetemisták 1,5- 5kg plusz súllyal számolhatnak az első két év alatt. A lányok és a fiúk egyaránt többet esznek főiskolás éveik alatt, tehát valamennyi plusz súly normális.

Vigyázz az egészségedre! 

Azonban a túlzott súlynövekedés kórós elhízáshoz vezethet, nem beszélve az olyan egészségügyi mellékhatásairól, mint a cukorbetegség és a magas vérnyomás. És sokan kórós diétához fognak, miután meglátják a számot a mérlegen, ez szintén káros, és rengeteg stresszel jár.
Ahhoz, hogy fenntarts egy egészséges súlyt, mindig egy időpontban étkezz. Az átlagos étkezés a napi 3, és esetleg belefér, 1-1 nasi. Így a tested tudja majd, hogy mire kell számítani. Figyelj a belső jeleidre, hogy akkor egyél, ha éhes vagy, és hagyd abba, ha már tele vagy! Nézz utána az adagméreteknek is különböző honlapokon!

Ha te könnyen elkezdhetsz rágcsálni, ha unatkozol, vagy a szobatársad épp pizzát eszik, így akarva akaratlanul is elkezdesz nassolni. Így sajnos rövid időn belül, egy pár plusz kilóval számolnod kell.

Ép testben ép lélek: táplálkozz okosan!

Szóval most már tudod, hogy mikor kell enni, de mit is együnk? A legjobb, ha a táplálékpiramis minden részéről válogatunk magunknak. Fontos, hogy mindennap változatos legyen az étrendünk, ez pedig hozzájárul egy kiegyensúlyozott életvitelhez és egy egészséges diétához. Szóval ne aggódj, ha megeszel egy csokit, vagy egy hambit, a lényeg, hogy ez ne váltsa fel rendszeresen a kiegyensúlyozott vacsorádat.

Csábító lehet koffein tartalmú italokkal végig bulizni, vagy beszélgetni az éjjelt. De a túlzott koffeinfogyasztás fejfájást, szédülést és egyéb koncentrációs zavarokat okozhat. Nem beszélve, hogy beleavatkozhat a normális alvásodba is. A koffein függőséget tud kialakítani, már napi 100 mg rendszeres fogyasztása is később elvonási tüneteket eredményezhet.

A legtöbb ember úgy gondolja, hogy a fő koffeint tartalmazó ital a kávé. De álljunk csak meg egy pillanatra! Nézzétek, csak meg mi van az energiaitalokban, ice teákban és a szabadon kapható gyógyszerekben! Igen, bizony koffein! Szóval, csak óvatosan velük!

Az első évi fittness

Fitten tartani magunkat, szinte a legegyszerűbb dolog a főiskolán. Minden életerős fiatalnak szüksége van napi 60 perc intenzív mozgásra. Ezt pedig a legegyszerűbb a főiskolán megvalósítani. Például lányoknak kiváló kikapcsolódás lehet a frizbi. A fiúk pedig, szerintem kitaláljátok: fociznak. De hát egyéb más alternatíva is tökéletes lehet.

Nézz körül, hogy mit is ajánl a kampusz! Valószínűleg találni fogsz edzőtermet, ahol az aerobictól a jógán át a küzdősportokig sok mindent megtalálhatsz! Valószínűleg, hozzá tudsz férni egy iskolai tornateremhez is, ahol különböző súlyzók, gépek találhatóak, hogy formában tartsd magad. És ha szerencsés vagy az iskoládban található esetleg olyan extra szolgáltatás is, mint a falmászás!

És ha számodra nem elég jó a benti sport, az iskolád valószínűleg ajánlani fog neked mindenféle külső programokat, lovaglást, szabadtéri jógát, hegymászást, síelést snowboardozást, vagy éppen vadvízi raftingot.

Egészségesnek maradni nem csak azt jelenti, hogy mit raktál pluszba a testedbe, hanem azt is, hogy mit adtál le! Az energia, az erőfeszítés, a közös szórakozás mind-mind a mozgás része, amely segít téged fitten tartani a főiskolai/egyetemi éveid alatt!

(Cs.B)

 

 Kapcsolódó cikkek