/ SULI / Milyen a jó tanár és a jó...
  2017-09-20

Milyen a jó tanár és a jó diák?

A tanárok is emberek, akiknek vannak jó és rossz napjai. De a jó tanár a problémán felül tud emelkedni, és a diákok érdekeit tekinti a legfontosabbnak. A jó tanár emellett szakmailag hozzáértő, vicces és igazságos.

- hirdetések -

Mitől lesz valaki jó tanár?

Egy felmérésben 3000 diáknak tették fel a nagy kérdést: Mi tesz egy tanárt igazán jó tanárrá?

A jó tanár humoros és megértőA diákok szerint a jó tanár legfontosabb ismérvei a következők:

  • Egy jó tanár ért a tantárgyhoz, amit tanít, és mindent elmagyaráz, ami szükséges, segít. Az órái érdekesek, színesek.
  • A humor és a személyiség elengedhetetlen kelléke a jó tanításnak.
  • Egy tanárnak nemcsak az adott tantárggyal kapcsolatban kell segítőkésznek lennie. A diákoknak fontos, hogy karriertanácsokat, esetleg személyes tanácsokat adjon.
  • A jó tanár nem tesz különbséget a diákok között, egyenlően bánik velük.

Az eredmények nem meglepőek, hiszen ki ne akarná, hogy a tanára segítőkész legyen, vagy, hogy az óráit érdekes feladatokkal dobja fel. A humor tényleg segít, hiszen bizonyított, hogy a viccesen előadott témákra általában jobban figyelnek a diákok, illetve az jobban meg is marad az emlékezetükben. A játékos feladatok és a jópofa sztorik nemcsak az órát, hanem az egész iskolába járást jobbá tehetik egy-egy diák számára.

A tanárok nem pusztán tanítanak, hanem általános értékrendet is átadnak, közvetítenek az óráikon. A középiskolában rengeteg stressz érheti a gyereket, egy jó tanár tehát nemcsak a házi feladat ellenőrzésében segít, hanem az osztályon kívüli dolgokra is megpróbál odafigyelni és segítséget nyújtani azokban. Sok diák fordul az érett, felnőtt korosztályhoz segítségért vagy tanácsért (családi problémák, lelki problémák, bizonytalanság, stb.) - ehhez pedig a tanárral való jó kapcsolat elengedhetetlen.

Mindemellett a megkérdezettek szerint a kölcsönös tisztelet is nagyon fontos egy tanár-diák kapcsolatban.

Vajon mi a "jó diák" definíciója?

Minden tanár tisztában van vele, hogy a diákok más-más területeken teljesítenek jól. Az iskolában a jó eredmények nem feltétlenül azt jelentik, hogy mindenből ötöst szerzel. A jó diák az, aki érdeklődik az óra anyaga iránt, és nem fél kérdezni. (Ha mégis kicsit szégyenlős vagy az osztály előtt, akkor óra után is nyugodtan odamehetsz és felteheted a kérdésed!)

A megkérdezett tanárok leggyakoribb válaszai a következők:

Hogyan kezeljük a tanárok szeszélyeit?
Minden iskolában van legalább egy-kettő. És most nem a digitális tábláról beszélünk, hanem a szeszélyes tanárokról. Azokról, akik láthatóan gyűlölik a gyerekeket, pedig ők választottak olyan munkát, mely során egész nap velük kell foglalkozniuk...

Tanácsok diákoknak

  • A diák minden nap megpróbálja a legtöbbet kihozni magából.
  • Az érdeklődés kulcsfontosságú. Ha valamit nem ért a diák, ne féljen kérdezni.
  • A jó diák nem utolsó sorban mindig tiszteletteljes, és udvarias.

Tulajdonképpen elmondható, hogy mind a tanárok, mind a diákok ugyanazt akarják. Érdekes órák, és érdeklődés, tiszteletteljes viselkedés, segítőkészség. Minden tantárgy lehet érdekes, csak kellő érdeklődéssel kell figyelni rá.

A jó humor a tanárok számára is fontos, bár a tanárok alig 10 % -a válaszolt úgy, hogy ez pozitívum. Ez valószínűleg abból adódik, hogy ami diákszemmel nagyon vicces, az a tanár szemében lehet, hogy vulgáris vagy bántó. Figyelj oda a megjegyzéseidre!

A jó tanár-diák kapcsolat elengedhetetlen, így bátran fordulhatsz a tanárodhoz, és megkérdezheted, hogy miként lehetnél jobb diák, illetve udvariasan javasolhatod neki, hogy miket szeretnél hallani egy-egy órán (például ne csak a puszta történelmi tényeket, hanem egy-két érdekes, legendás történetet is).

Az érettségi után már nem fogsz rendszeresen találkozni a középiskolai tanáraiddal, de a velük való jó kapcsolat végigkísérhet egész életeden.

(KamaszPanasz - Gy. R.)