/ SULI / A diszkalkuláliáról
  2009-04-13

A diszkalkuláliáról

Sok gyereknek mindaddig nincsenek nehézségei, amíg általános iskola első osztályba kerülve nem szembesül a számok birodalmával. A tanulási zavar egyik típusában a diáknak nem okoz problémát az írás vagy az olvasás, annál komolyabb dilemmái adódnak, amikor matematikai példák értelmezésére, megoldására kerül sor.

Ezeknek a fiataloknak a számok világában tapasztalható képességei jócskán alulmaradnak egyéb területeken megnyilvánuló értelmi szintjükkel.

A nehézségek többnyire harmadik osztályos korban jelentkeznek. A gyerekek ekkor ismerkednek a többjegyű számok  összeadásával, a szorzással. Mint a többi tanulási zavar esetén is a számolási gondokat, a rossz iskolai teljesítményt eleinte szintén a diák figyelmetlenségével, hanyag magatartásával magyarázzák. Hiába az egyre fokozódó szigor és odafigyelés a tanár vagy a szülő részéről, a probléma nem nyer megoldást. Korábban ugyanis semmiféle értelmi alulfejlettségre utaló jel nem mutatkozott. A fiatal viselkedése az egyre nagyobb súllyal rárakódó hiányosságok miatt csak romlik; szorongások okozta magatartászavarát, hiperaktivitását testi tünetei –gyakori fejfájás, hasfájás stb.- tovább súlyosbíthatják. 

2 + 2 = ? - A kérdés adott, de a válasz?

A számolási zavarnak valójában semmi köze az általános értelmi intelligenciához. A diszkalkuláliával küzdő fiatalokat kizárólag a szám fogalma, a matematikai képletek, illetve a matematikai jelek, szimbólumok értelmezése állítja óriási kihívás elé. Gyakori hiba az alapműveletek elvétése, műveleti jelek tévesztése, többjegyű számok esetén a számjegyek felcserélése. A sorozat-, vagy a szabályalkotás általában szintén problémás.

A diszkalkuláliát a diszlexia egyik válfajának tekintik. Az írásbeli készségek zavarához hasonlóan a számolási nehézségek hátterében szintén örökletes gének állhatnak. A diszkalkulália nem érinti az értelmi színvonalat, a nehézséget kizárólag a számokkal összefüggő információfeldolgozás sajátos hiányossága adja.

A tanulási zavarok általában nem kinőhetőek, a korral nem halványulnak a számolási gondok sem. Megfelelő fejlesztéssel azonban kellően felzárkóztatható a tanulási nehézséggel küzdő fiatal. A tanulási zavarok felismerésével, fejlesztéssel a Nevelési Tanácsadó Intézetekben foglalkoznak.

(O.K.T.)

 

  Kapcsolódó cikkek

 

ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!