/ SULI / 5 tipp a lámpaláz leküzdé...
  2017-10-05

5 tipp a lámpaláz leküzdésére

Sok ember retteg attól, amikor az egész osztály előtt kell beszélnie, fél, hogy kineveti a hallgatóság, ha valamit elhibáz. A lámpaláz megjelenésekor a szervezet felkészül a megmérettetésre, hogy a lehető legjobb teljesítményt nyújthassuk.

- hirdetések -

Az ilyenkor a testedben felszabaduló stresszhormonok (pl. az adrenalin) segítenek téged az összpontosításban.

Nem ritka azonban, hogy az aggodalom átveszi az irányítást a test fölött, és az említett hormonok riadót fújnak a szervezetedben: érzed, hogy a hátadon csorog a hideg verejték, a gondolatok csak úgy kavarognak a fejedben, és a torkodban dobog a szíved. Az alábbi ötletek viszont segíthetnek kivédeni a felesleges aggodalmat.

Hangolódj rá!

Az önbizalom képes kordában tartani a stresszhormonokat! Végy példát a pályára vonuló focicsapatról: ők együtt énekelnek és fohászkodnak a győzelemért, így erősítik meg az önbizalmukat és a csapatszellemet. Ezt te is megteheted, mindegy hogy egyedül vagy csoportban léptek-e fel. Kérd meg valamelyik szülődet, tesódat vagy barátodat, hogy tartson neked egy buzdító beszédet, mielőtt színpadra lépsz. Ha gyakorlás közben naplót vezetsz, a kritikus pillanatban (amint rád tör az „én ezt nem tudom megcsinálni”- pánik), gyorsan fellapozhatod, hogy újból meggyőződj, elég felkészült vagy.

Légy valóban felkészült!

Így ugyanis kisebb az esély arra, hogy leblokkolsz az előadás közben. Gyakorolj minél többet, és ragadj meg minden olyan lehetőséget, amikor gyakorolhatod a szerepedet mások előtt. Nagyon fontos az is, hogy optimista légy: tudatosítsd magadban hogy „minden rendben lesz”, és hogy „meg tudod csinálni a feladatot”, még akkor is, ha eddig nem voltál 100%-ig biztos benne.

Tanulj meg relaxálni!

Fiatal olimpiai sportolók és zenészek véleménye szerint ugyanolyan fontos felkészülni a megmérettetés előtti lámpalázra, mint magára a megmérettetésre. Van, aki magával viszi a versenyre a kedvenc fotóalbumát, mások válogatást készítenek legkedvesebb zenéikből, vagy a jógából ismert légző gyakorlatok segítségével jutnak relaxált állapotba. Egyéntől függ, hogy nyugodt, vagy aktív szeret-e lenni az utolsó pillanatokban. Találd meg a saját adu-ászod, és gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj!

Figyelj a testedre!

Sokan hajlamosak elhanyagolni az étkezéseket, az alvást és a testmozgást, amikor a nagy alkalomra készülnek. Pedig hidd el, minden jobban fog menni, ha kialszod magad és ilyenkor is egészségesen étkezel. Ha emellett még rendszeresen sportolsz is, szinte biztos, hogy uralkodni tudsz majd a lázadozó stresszhormonokon.

Tudd meg, hogyan védekeznek a profik!

Számos információ jelenik meg könyvekben, DVD-n és az interneten arról, hogy hogyan teheted az előadásodat a lehető legsikeresebbé. Nézz utána, mit javasol kedvenc sportolód vagy színészed a lámpaláz legyőzésére, esetleg kérdezd meg dráma- vagy zenetanárodat, hátha jó tippel tudnak szolgálni. Szüleidhez is fordulhatsz tanácsért. Már néhány kínos színpadi történet meghallgatása is jobb kedvre derítheti az embert: hiszen ilyenkor jövünk rá, hogy a legcikibb, szinte örökkévalóságnak tűnő pillanatokat ha nehezen is, de túl lehet élni. 

(M.N.)