/ LÉLEK / Halálos figyelmeztetés - ...
  2009-10-26

Halálos figyelmeztetés - tini öngyilkosság

Családi gondok, stressz, depresszió – csak néhány ok, ami felelős lehet a tinik által elkövetett öngyilkosságokért. Sokan úgy érzik, elvesztették az irányítást az események felett, és reménytelennek látják a helyzetüket. Az öngyilkosságok száma manapság folyamatosan nő.

.
Meglepő, de igaz, hogy a 13-19 évesek közt az öngyilkosság a harmadik leggyakoribb halálozási ok!  A lányok átlagban 3-5-ször annyi alkalommal kísérelnek meg öngyilkosságot, mint a fiúk, mégis jóval több fiú hal meg évente (2005-ben az 1809 öngyilkosságból 1445), mivel ők drasztikusabb módszerekkel próbálnak véget vetni az életüknek, így többször „járnak sikerrel”, mint a lányok.

- hirdetések -

Ha valaha is komolyan gondolkoztál az öngyilkosságon, fontos, hogy beszélj erről valakivel – egy felnőttel, akiben megbízol, vagy egy szakemberrel (pl. pszichológussal). Jó, ha ismered azokat a kockázati tényezőket is, amelyek öngyilkossághoz vezethetnek: így segíthetsz egy bajba került barátodon, családtagodon, de akár saját magadon is.

Az öngyilkossághoz vezető tényezők

Ezek olyan tényezők, amik valószínűbbé teszik, hogy az egyén öngyilkosságot kövessen el. Vannak köztük örökölt hajlamosító tényezők, fizikai- és lelki faktorok. Egyeseket könnyebb, másokat nehezebb kiküszöbölni. De ha időben észreveszed, hogy baj van, nagy eséllyel életet menthetsz! Vedd komolyan! Keress fel egy szakembert, és bátran kérj segítséget!

Az alábbi kockázati tényezőket vedd figyelembe:

• Múltbéli öngyilkossági kísérlet(ek).
• Pszichés problémák, például: depresszió, gyors hangulatváltozások, skizofrénia, szociofóbia.
• Kábítószer- vagy alkoholfüggőség.
• Durva bánásmód, családi erőszak, szexuális zaklatás.
• Valamelyik családtag öngyilkosságot követett el.
• Reménytelenség érzése.
• Testi betegség.
• Lobbanékony, agresszív viselkedés.
• Anyagi vagy társadalmi veszteség.
• Fontos kapcsolat, családtag, barát elvesztése.
• Elszigeteltség, támogatás hiánya.
• Öngyilkossághoz használt eszköz hozzáférhetősége.
• Találkozás olyasvalakivel, aki öngyilkosságot kísérelt meg.

Ezzel szemben védelmet nyújt:

• Ha klinikai, pszichológiai segítséggel kezelik a testi, lelki betegségeket, függőséget.
• A család vagy más közösség támogatása.
• Fejlett problémamegoldó és konfliktuskezelő képesség.
• Olyan vallási vagy kulturális hagyomány, ami nem tartja megengedhetőnek az öngyilkosságot.
• Ha az öngyilkossághoz használható eszközök nehezen elérhetőek.

Depresszió és öngyilkosság

Ahhoz hogy kizárjuk az öngyilkosságot, meg kell értenünk a depresszió lényegét. Az emberek általában akkor mondják, hogy „depressziósak”, amikor rájuk tör a tehetetlenség, reménytelenség, és az értéktelenség érzése. A valódi depresszió nem egy rövid ideig tartó szomorúság érzés (hiszen ez mindegyikünkkel megesik), hanem egy komoly, összetett, néha hosszú ideig tartó állapot.  A depressziót a pszichológus, pszichiáter felismeri, és kezelni tudja.

Milyen a depresszió?

 (Az alábbiak közül bármelyik előfordulhat…)

• Az ember egész nap levertnek, szomorúnak, vagy ingerlékenynek és mérgesnek érzi magát.
• Elveszti érdeklődését a mindennapi dolgok iránt.
• Étvágytalan lesz, vagy túl sokat eszik, ezért lefogy vagy nagyon meghízik.
•  Alvási nehézségekkel küzd, vagy meglepően sokat alszik.
• Hiperaktívnak, idegesnek vagy fáradtnak és lomhának érzi magát.
• Értéktelennek gondolja magát, indokolatlanul bűntudatot érez.
• Koncentrációs nehézségekkel küzd, nehezen hoz döntést.
• Öngyilkosságra gondol, esetleg az elkövetését is kiterveli.

Ha ezek közül néhányat megfigyelsz saját magadon vagy valamelyik barátodon, fordulj a szüleidhez, és együtt keressetek meg egy szakembert. A kezelés során az orvos elküldhet valamilyen terápiára és lehet, hogy gyógyszert is felír.

Vedd komolyan!

Az alapszabály: vegyél komolyan minden gyanús jelet. Ha neked, vagy ismerősödnek eszedbe jut az öngyilkosság gondolata, kérdés nélkül nyilvánítsd ezt vészhelyzetnek! Hiszen sosem tudhatod pontosan, hogy mi jár a másik fejében. Sokat segíthet a barátok, a család, vagy egy pszichológus segítsége. Ne félj tudatni velük, hogy baj van! Ha nincs senki, akit megkereshetsz, hívd fel a lelkisegély szolgálatot!

(M.N.)

  Kapcsolódó cikkek