/ BETEGSÉGEK / Mit jelent az Achilles-ín...
  2014-05-26

Mit jelent az Achilles-ín gyulladás?

Az Achilles-ín egy vastag ín, mely a lábszárizomtól a sarokcsontig ér. Nevét Achilles görög istenről kapta, aki a mítosz szerint csak a sarkán volt sebezhető.

- hirdetések -

Habár ez a legnagyobb ín az emberi testben és hatalmas ellenállást képes kifejteni, mégis meglepően könnyen Mit jelent az Achilles-ín gyulladás?sebezhető.  Ez a leggyakrabban megrepedő ínunk. Futók és magasugrók is félnek attól, hogy elszakad, hiszen rendkívül fájdalmas. Az Achilles-ín gyulladása azonban sokkal gyakoribb probléma.

Mik a tünetei?

  • Futás vagy edzés után enyhe fájdalom-érzet alakul ki, mely fokozatosan rosszabbodik
  • Súlyos helyi fájdalom végig az ín alatt, mely futás után pár órával jelentkezik
  • Helyi nyomásérzékenység az ín és a sarokcsont találkozása fölött 3 cm-rel, ami általában reggeli tünet
  • Szintén reggeli jelenség a lábszár merevsége
  • Duzzanat vagy megvastagodás az ín körül

Mivel a tüneteket más probléma is okozhatja, ezért érdemes orvoshoz fordulni a biztos diagnózisért.

Okok és kockázati tényezők

Annak érdekében, hogy megelőzhető legyen egy újabb gyulladás, fontos tudni, hogy mik a kiváltó okok. Túlterhelt inakat eredményez a lábszárizmok (vádli) természetes rugalmasságának hiánya. Fontos a rugalmasság növelését elősegítő gyakorlatok végzése, valamint hogy a futócipő jól támassza a sarkat.

Hosszú szünetet követő hirtelen sporttevékenység előtt mindenképpen be kell melegíteni. A futás sebességét nem hirtelen, hanem fokozatosan kell növelni, hiszen a hirtelen mozdulatok is terhelhetik az inakat. Az edzési programhoz sem a lépcsőzést, sem a hegyi futást nem javallott túl korán hozzáadni. Extra erőkifejtés - mint például a sprint - is okozhat fájdalmakat.

Hogyan kezelhető?

A kezelés módja függ a sérülés súlyosságától és a sportolói minőségtől. Fontos szempont a pihenés, ami alatt megszűnik a gyulladás. Minden sportot mellőzni kell, amelyek súlyosbíthatják a gyulladást, olyan sportok megengedettek (például úszás), melyek nem terhelik az ínakat.

A rendszeres fájdalmak kezelésére szteroidmentes gyulladáscsökkentőket vagy szteroid injekciót javasolnak az orvosok.  Hasznosak lehetnek a kötések vagy különböző ortopéd eszközök, mint például a cipőbetét vagy a sarokemelő, melyek leveszik a terhet az ínakról.  Fizioterápiás módszerek is léteznek, amik alkalmazásával megerősíthetőek a gyenge izomcsoportok. Sebészeti beavatkozásra csak ritkán van szükség.

(P. N. - www.bbc.co.uk, Lektorálta: Dr. Szigeti Nóra)