/ BETEGSÉGEK / Segítség, cukorbeteg vagy...
  2015-02-11

Segítség, cukorbeteg vagyok! Mikor kell orvost hívni?

Hiperglikémia akkor jelentkezik, amikor a vércukorszint magasabb annál, mint amennyi megengedett. Hívj orvost, ha egész nap magas a vércukorszinted, vagy ha azt veszed észre, hogy a vércukorszinted minden nap ugyanabban az időszakban magas!

- hirdetések -

Azonnal orvosi segítségre van szükséged, ha a magas vércukorszint mellett a következő hiperglikémiás tüneteket tapasztalod:

  • a normálisnál többet iszol vagy vizelsz
  • hányingered van vagy hánytál
  • szapora a légzésed
  • ketontestek vannak a vizeletben

Diabéteszes ketoacidózis (DKA)

Amikor a test nem képes a cukrot tápanyagként felhasználni, akkor a zsírokat kezdi el bontani helyette. A zsír lebomlásakor a test ketonoknak nevezett vegyületeket termel, amik a vérben és a vizeletben is megjelennek. A magas ketonszint esetén a vér pH-ja savas irányba tolódik el, ennek az állapotnak a neve a diabéteszes ketoacidózis (DKA). A ketoacidózis nagyon súlyossá válhat, ha nem kezelik.orvos

Azonnal orvosi segítséget kell kérned, ha ketoacidózis tüneteit tapasztalod, például:

  • hányinger, vagy hányás
  • hasi fájdalom
  • szapora légzés
  • fáradtság, vagy zavarodottság

Ha úgy gondolod, hogy ketoacidózisod van, kérj meg azonnal valakit (egy szülőt, tanárt, vagy egy barátot), hogy vigyen a sürgősségire, vagy hívja a mentőket.

Hipoglikémia

Amikor a vér glükózszintje alacsonyabb, mint lennie kellene, akkor hipoglikémiáról van szó. A cukorbetegek hipoglémiások lehetnek (alacsony vércukorszintnek is nevezik) ha nem ettek eleget, vagy túl sok vércukorszint-csökkentő gyógyszert szedtek (például inzulint).

Gondold végig az orvosod utasításait, ha alacsony a vércukorszinted és:

  • éhesnek érzed magad
  • erőtlennek érzed magad
  • gyengének érzed magad
  • fáradtnak érzed magad
  • szédülsz
  • izzadsz

Kezeld a hipoglikémiát az orvosod által adott utasítások alapján! Ha továbbra is rosszul érzed magad, feltétlenül hívj orvost, mivel a cukorbetegeknek sokkal súlyosabb tüneteik is lehetnek, ha a vércukorszint még lejjebb esik.

Azonnali orvosi segítséget kell hívni, ha:

  • zavarodott vagy
  • úgy érzed, hogy mindjárt elájulsz
  • rohamaid vannak

A szüleidnek, tanárodnak és edződnek mind tudniuk kell, hogy hogyan segítsenek akkor, ha túlságosan leesik a vércukorszinted, vagy mikor hívjanak mentőt. Szintén segíthet, ha a közeli barátaidnak, osztálytársaidnak is beszélsz a cukorbetegséggel járó súlyosabb problémákról, amik felmerülhetnek nálad. Mondd el nekik azt is, hogy mikor kell mentőt hívniuk.

Egyéb okok az orvosi segítségség kérésére

Néha a cukorbeteg emberek nagyon nyomasztónak érezhetik a betegségükkel való folyamatos küzdelmet. Ez nagyon gyakori, különösen a kamaszoknál. Ha azt veszed észre, hogy egyfolytában szomorú vagy, egyáltalán nem akarsz enni vagy aludni, vagy az öngyilkosságról gondolkozol, mindenképpen keress fel egy pszichológust!

A problémák megelőzése

Ha a hiperglikémia vagy a hipoglikémia, a fáradtság vagy más tünetek minden nap ugyanabban az időpontban történnek, akkor meg kellene beszélned az orvosoddal ezt. Talán változtatnotok kell a gyógyszerszedési szokásokon. Ezzel megelőzhettek néhány komolyabb egészségügyi problémát.

Szintén segíthet megelőzni a súlyosabb komplikációkat azzal, ha mindig magadnál hordasz néhány dolgot, például a vércukor- és ketonszintmérő felszerelésedet, valami rágcsálnivalót, a gyógyszereidet, és a fontos információkat (mint a címed, telefonszámod, és a szüleid telefonszáma) tartalmazó kártyádat.

(Sz. D. L. - kidshealth.org)

  Kapcsolódó cikkek