/ VITAMINSZÓTÁR / K-vitamin
  2013-04-20

K-vitamin

Segíti a véralvadást és a csontok anyagcseréjét. Megtalálható a zöld leveles zöldségekben, az olívaolajban és a szójababolajban. Egyik típusa, a K2-vitamin egyes tanulmányok szerint olyan betegségek kialakulásának megelőzésében segít, amelyek a későbbiekben leukémia kialakulásához vezethetnek.

A következő betegségek következtében alakulhat ki hiány a szervezetben K-vitaminból: máj sejtjeit érintő betegségek, Crohn-szindróma, krónikus májbetegségek, továbbá a nem megfelelő étrend is szerepet játszhat a hiány kialakulásában. Tanulmányok már arra is rámutattak, hogy az űrutazás során sérül a K-vitamin anyagcseréje és körforgása, aminek következtében nagyobb esély lesz a horzsolások, sebesülések kialakulására, a gyomorvérzésre, az orrvérzésre, az erős menstruációra és a véres vizelet tüneteinek kialakulására.

Komolyabb hiány esetében a csonttörés, illetve a csontritkulás esélye is nő. Korábbi tanulmányok bizonyítják, hogy a K3-vitamin rákmegelőző hatású. Az évek során a K-vitamin nagyon sok jó tulajdonsága vált ismertté. Ilyen például a glükóz és az inzulin termelése/feldolgozása,az immunrendszer erősítése, az Alzheimer-kór gyógyításában is fontos lehet, valamint gyulladáscsökkentő hatást is tulajdonítanak neki.

A legtöbb felnőtt esetében az ajánlott napi mennyiség K-vitaminból 65-80 mikrogramm, amelynek bejuttatása főként a zöld leveles zöldségek által történhet. A 18-44 év közötti felnőttek körében nagyon gyakori, hogy nem juttatják a szervezetükbe a megfelelő mennyiséget.

Kizárólag anyatejjel táplált csecsemőknek havi egy alkalommal kell K vitamint adni a hozzátáplálás megkezdéséig, a háziorvos vagy védőnő által javasolt dózisban, ami általában 2 mg.

  Kapcsolódó cikkek