/ TÁPLÁLKOZÁS / A sikertelen fogyókúra ok...
  2009-07-18

A sikertelen fogyókúra oka - fehérjék

A fehérjék a táplálékunk 10-15%-át kell, hogy alkossák egészséges ember étrendjében. Legfontosabb forrásai: húsfélék, tojás, tej, sajt, illetve joghurt, hüvelyesek, gabonák, diófélék, magok.

- hirdetések -

A táplálékkal bevitt fehérjék lebontása során aminosavak képződnek, melyeket a szervezet saját fehérjéinek szintézisére használ. A fehérjék közel azonos mennyiségű energiát hordoznak, mint a szénhidrátok. Ez a mondat többszörösen aláhúzandó. Praxisunk során többször találkoztunk már olyan esettel, mikor az életmódját egészségesnek gondoló páciens nem tudta, hogy milyen táplálkozási hiba állhat a súlygyarapodás mögött.

A sikertelen fogyókúra oka

Hihetetlennek tűnt, de a fogyókúra sikertelenségének az oka a fehérje túlfogyasztás volt. Elterjedtek a fehérjekoncentrátumok, főleg edzőtermekben lehet ezeket a termékeket beszerezni. A dobozon sok esetben csak annyit tüntetnek fel: zsírtartalom 0%, zsírból származó energia 0 kcal. Ez így is van. De mi van a fehérjékkel?

A táplálkozástudományban járatlan fogyasztó könnyen elcsábul egy ilyen szinte nullkalóriásnak hitt italra, pedig gyakran egy-egy protein turmix többszáz kcal-t is hordoz, napi kettőt fogyasztva ez már jelentős energiatöbblet. Azoknak, akik nem testépítők vagy nem sportolnak versenyszerűen, nincs is értelme ilyen italokat fogyasztani. Nem növekedik tőle az izomtömeg, viszont a zsírtömeg annál inkább.

Hogy is van ez? A fehérjéből zsír lesz?

Igen. A fehérjék szénláncának lebontása egy közös metabolikus útvonalba lép be, egy olyan univerzális építőkő keletkezik a szénhidrátokból, fehérjékből, zsírokból, mely a zsírszintézisnek is alapegysége. A zsírképződés pedig teljesen logikus raktározási mód a szervezet részéről. Kis helyen, ozmótikusan nem aktív (tehát plusz vizet nem kötő), nagy felszabadítható energiát tároló anyag a zsír. Ez természetesen a fölöslegben bevitt fehérjékre vonatkozik. Nem a fehérjedús táplálkozás ellen akarok beszélni, hanem azt szeretném hangsúlyozni, hogy a luxuskalóriák akkor is lerakódnak, ha fehérje formájában jutnak be a szervezetbe.

(Dr. Csuth Ágnes Vital Balance Életmód Központ)

 

  Kapcsolódó cikkek