/ ZÖLDÖVEZET / Csak kalandos legyen a tú...
  2012-08-16

Csak kalandos legyen a túra, ne veszélyes!

Egyre népszerűbb, és nem csupán a fiatalok körében, hogy a megszokott, medencés-napozós nyaralás helyett valami aktívabbat választanak kikapcsolódás gyanánt. Ha valaki a szabadban kerékpározással, kenuzással, futással, kalandpálya-teljesítéssel töltene el pár napot, akkor fogadja meg Hídvégi-Üstös Pál kalandtúra-vezető, és Monspart Sarolta volt tájfutó tanácsait!

- hirdetések -

Csak egészségesen szabad útnak indulni, főleg a fizikai erőnlétet igénylő programokra igaz, hogy lázasan ne sportoljunk! – figyelmeztet Monspart Sarolta olimpiai bajnok tájfutó. Bár a kalandtúrát szervezőknél van egészségügyi csomag, mégis érdemes magunkkal vinni a bevált fájdalomcsillapítónkat, sebfertőtlenítőt, ragtapaszt, rovarriasztót. Az esetleges méhcsípések hatásának csökkentése érdekében a kalcium pezsgőtabletta nagyon jól jöhet! Mindenki vigyen magával bőrtípusának megfelelő napvédő szert, és arcot, tarkót árnyékoló fejfedőt. Izomlazító krémek is jól jöhetnek a nap végén.

Minden túra és verseny előtt a felszerelést ki kell próbálni, be kell járatni. Ne a versenyen akard betörni a bakancsodat, a futócipődet – hívja fel a figyelmet Hídvégi-Üstös Pál, a Tisza nagykövete, aki az ingyenes Tiszavölgy Kalandtúra szakmai vezetője, nem mellesleg extrém-sportoló.

Kullancsveszély, folyadékfogyasztás, gyógyszerek

Mivel a túrázók ki vannak téve a kullancsok „támadásának”, ezért, ha valaki már régebben vett fel kullancs encephalitis (kullancs által terjesztett agyvelő- és agyhártyagyulladás) elleni oltássorozatot, akkor nézze át az oltási könyvét, hogy nincs-e szüksége most ismétlő oltásra. A kullancsok távol tartásának legegyszerűbb módja a zárt ruházat és a kullancsriasztó szerek használata.

Az általuk terjesztett fertőzések veszélyét úgy minimalizálhatjuk, ha 24 órán belül felfedezzük a nem kívánt utast – mondta a Tisza nagykövete. Lefekvés előtt mindig vizsgáljuk át magunkat, és a rovart minél kíméletesebben, a potroh megnyomása nélkül, speciális eszköz, de akár egy cérnaszál segítségével távolítsuk el.

Készüljünk fel a túrára!

Aki sportol, az minimum 2-3 liter folyadékot igyon meg az útja során, még akkor is, ha épp nincs rekkenő hőség.

Ha valakinek krónikus betegsége, allergiája van, akkor mindenképpen vigye magával a rendszeresen szedett gyógyszereit, és esetleg tájékoztassa betegségéről a túravezetőt is. Még itthoni túrázás előtt is lehet utasbiztosítást kötni, amely gyorsabbá és kényelmesebbé teheti az egészségügyi ellátást, és kártérítést fizet az elhagyott, ellopott csomagok esetén.

Túrázásra a legideálisabb a sportruházat, de bármilyen kényelmes ruházat megfelelhet, így a rövidnadrág, tréningruha is. Semmiképpen nem szabad azonban farmernadrágban túrázni, mert kerékpározásnál –  hosszú távnál – kidörzsölheti a bőrt. A sportcipő is kényelmes legyen, és jó, ha van egy váltócipő is. Ügyelni kell a felszerelés, a ruházat megfelelő időközönkénti szellőztetésére. A lábkörmöket mindig vágjuk rövidre. Bár a Tiszavölgy Kalandtúra (ahova minden érdeklődőt ingyenes szállással és ellátással várunk) nem kemény verseny, de a rossz cipő okozhat problémát. A víz- és vérhólyagokat ki kell tisztítani és fertőtleníteni, majd leragasztva pihentetni. Égető érzés esetén a lábad hintőporozd be, és mindig húzz tiszta zoknit! – tanácsolja Hídvégi-Üstös Pál.

Ingyenes kalandtúrák a Tisza völgyében

A résztvevők számára ingyenes szállással és ellátással szervez kalandtúrát az Európai Unió és az Új Széchenyi Terv támogatásával Hídvégi-Üstös Pál. A negyedik hétvége augusztus 24–26. között, az ötödik, egyben utolsó pedig szeptember 6–8. között lesz.

Bővebb információ

Extrém helyzetek

Villámlás esetén hegy tetejére, magasfeszültség közelébe vagy nyílt terepen álló magányos fák alá ne álljunk. Ha út közben elkap minket egy jégeső, akkor akár a sátorlapot is a fejünk fölé tehetjük, esetleg jó szolgálatot tehet egy viharkabát is.

Ha utunk során szelídnek tűnő, magát simogatni hagyó állattal találkozunk, akkor kerüljük el, mert a veszett állatokra jellemző, hogy természetüktől eltérően hagyják magukat megfogni. Ha valakit mégis állatharapás ért, akkor azonnal orvoshoz kell fordulni – tanácsolta Monspart Sarolta, aki maga is látott (és került már ki) ilyen állatot.

Nagyobb izomláz két nappal a megerőltetés után várható – érdemes magunkat kissé edzeni, ha fizikai megpróbáltatásra készülünk. Ha mégis kialakul az izomláz, akkor nincs mese: az izmok óvatos, fokozatos, kíméletes használata segít a tünetek enyhítésében.

Ha hazaérkezés után valaki szokatlan tünetet (például lázat, nem múló hasmenést, bőrpírt vagy kiütéseket) észlel, akkor menjen orvoshoz, és feltétlenül említse meg, hogy túrázott. Ha pedig az elmúlt hónapokban kullancs is megcsípte, akkor azt feltétlenül jelezze az orvos számára.

(tiszavolgy.hu)

  Kapcsolódó cikkek