/ SULI / Éjjeli bagoly vagyok: nem...
  2017-02-16

Éjjeli bagoly vagyok: nem megy a tanulás napközben!

Tisztelt szakértő! Elsős vagyok az egyetemen, orvosnak készülök, ami azt jelenti, hogy szinte állandóan tanulnom kell. A baj csak az, hogy csak akkor tudok igazán odafigyelni a dolgokra, ha éjszaka tanulok. Ez normális?

- hirdetések -

Amikor nappal tanulok, sokkal kevesebb információ ragad meg az emlékezetemben, ellentétben a késő esti tanulással. Hogyan lehetséges az, hogy nappal kevésbé tudok koncentrálni a tanulmányaimra? Mit tehetnék annak érdekében, hogy nappal is eredményesen tudjak tanulni?

Köszönettel: egy éjszakai bagoly

Kedves Éjszakai bagoly!

Nézzük meg, hogyan tudnánk változtatni, jobb irányba terelni a dolgokat. Az egyik kérdés, amire mindenképp érdemes megkeresni a választ az, hogy mi az, ami éjszaka jobban segít a koncentrálásban? E körülmények megtalálása és értelmezése segíthet abban, hogy hasonló helyzetet teremts magad körül napközben is, így jobban oda tudsz figyelni a tanulásra a nap folyamán is.éjszakai tanulás

Más stratégiákat is érdemes kipróbálnod, melyekkel az agyadat fejlesztheted:

Készíts időbeosztást!

Az egyik oka az éjszakai tanulásnak az lehet, hogy már megszoktad és egyben bevált dolog. Csinálj beosztást, tedd változatossá, hogy érdekes maradjon. Ha az agyad átáll a nappali tanulásra, akkor az is olyan eredményes tud maradni, mint az esti időszak, a koncentrációkészség pedig jön magától menetközben.

Tarts szünetet!

A tanulás mellett mindig hagyj magadnak elég időt a pihenésre. Öt-tíz perc pihenő óránként nem nagy dolog, de ennyi elég lehet arra, hogy a tudatod éber maradjon. Legjobb, ha mozogsz közben, egy séta is elég arra, hogy felfrissülj és a vérkeringésed, szívritmusod helyrerázódjon. Az agyad oxigénellátottsága is javul, ha mozogsz időnként, így újra jó formába lendülhetsz.

Keverd a dolgokat!

Hosszú időn át egyvalamire koncentrálni igen fárasztó lehet, ezért időnként váltogasd a tárgyakat, hogy a figyelmed ne lankadjon. Találd meg a számodra érdekes részeket, mert azok segítik az odafigyelést, a koncentrációt.

Jutalmazd meg magadat!

Szorgalmasnak lenni nem egyszerű feladat. Nem árt némi elismerés ezért. Tűzz ki célokat magad elé: az adott fejezet megtanulása után, ha sikerült, jöhet némi pihenés, kikapcsolódásként netezhetsz vagy más, lazább dolgot engedj meg magadnak.

Egyéb tényezők, amikre érdemes lehet odafigyelned:

  • Az íróasztalod megvilágítottsága - a több fény jobban segít koncentrálni.
  • Mennyire kényelmes helyen tanulsz, például az ágyban nem ajánlatos, mert hamar azon kaphatod magad, hogy elaludtál tanulás közben.
  • Külső zavaró tényezők (szobatársak, telefon vagy bármi más, ami elvonná a figyelmed), ezektől szabadulj meg a tanulás idejére.
  • Egészségügyi állapotod, elégséges alvás (7-8 óra), helyes táplálkozás, testmozgás, ezek mind befolyásolják a koncentráló képességed.

A megfelelő és nyugodt körülmények megteremtése nagyon fontos a tanulás eredményességének szempontjából. Ráadásul, ha mindig ugyanazon az adott helyen és körülmények között tanulsz, akkor az agyad egy idő után rááll arra, hogy ha azon a helyen vagy, akkor ott a tanulásnak van az ideje és automatikusan kizár minden mást. Vannak, akik számára az ideális helyet a könyvtár jelenti (csöndes, jó a megvilágítás és kényelmes széken, íróasztalnál tanulhatsz). Ha mégse jönne be a könyvtár, akkor keresd meg a számodra legmegfelelőbb helyet, ez egyéni preferencia kérdése, úgyhogy neked kell megtalálnod a legjobbat.

Számodra és a többi „éjjeli madár” számára is van megoldás, hogy nappal is eredményesen tudjatok tanulni, a lényeg, hogy alakítsd ki a megfelelő környezetet, amiben komfortosan érzed magadat és azt alakítsd megszokottá. Magad is beláthatod majd, hogy mennyire egyszerű változtatásokra volt csak szükséged az eredmény eléréséhez!

(KamaszPanasz)