/ VITAMINSZÓTÁR / D-vitamin (kalciferol)
  2013-04-20

D-vitamin (kalciferol)

Segít a csontképzésben és a fogak növekedésében is nagy szerepe van, továbbá erősíti az immunrendszert, és segít egyensúlyban tartani a szervezet ásványianyag-szintjét (kalcium- és foszforszint).

Megtalálható a tojássárgájában, a lazacban, a szardíniában, a tejben, valamint a bőr is képes ezen vitamin termelésére, főként akkor, mikor sok napsütés éri. Prohormonnak is tekinthető, mivel nem végez hormokra jellemző feladatokat, viszont a belőle képződő molekulák már igen. Segíti a vérsejtek képződését, és segít megelőzni a rák kialakulását. Különböző kutatások arra is rámutattak, hogy segít megelőzni a fiatalkori cukorbetegség, az autoimmun betegségek, illetve a szklerózis kialakulását.

A következő betegségek kezelésében játszik szerepet: Crohn-szindróma, csontritkulás, rángógörcsökkel járó fibrózis, csontlágyulás. Használják még továbbá az időszakos depresszió, és a kétoldali süketség gyógyítására is. Felnőttek esetében a hiánya csontlágyulást vagy a csontok puhulását okozza. Ennek az állapotnak a kezelésére kalciumot és D-vitamint írnak fel pótlásra. A csontlágyulást terapeutával szokták kezeltetni. A csontok deformálódása is a D-viamin hiányára utalhat. A hiány főként télen alakul ki, amikor kevesebb a napsütéses órák száma, valamint az olyan területeken, ahol kevesebb a napsütés.

Elsősorban a szigorú vegetáriánusok, az alkoholisták, a sötétbőrűek, a máj- és vesebetegek szenvedhetnek D-vitamin-hiányban. Utóbbiak képesek a vitamin előanyagának termelésére, viszont nem tudják belőle az aktív formát létrehozni. Több típusa van, például a D2- és D3-vitamin.

A javasolt napi mennyiség belőle 1000 NE, idősebbek és a csontokkal kapcsolatos betegségekkel szenvedők, illetve túlsúlyos emberek esetén ez a mennyiség sokkal több is lehet (orvosi utasítás alapján). 

Olvasd el ezt is! Túlsúly és D-vitamin - Mi az összefüggés?

  Kapcsolódó cikkek