/ TEST / Hogyan vigyázz az egészsé...
  2015-01-06

Hogyan vigyázz az egészségedre nagy hidegben?

A hőmérséklet változása, az érkező hidegfront, illetve a tartós hideg jelentősen megterheli a szervezetünket. A hideg negatív hatásait megelőzhetjük megfelelő öltözködéssel, meleg ételek és italok fogyasztásával.

- hirdetések -

Ha fázol, vacogsz, fájdalmat vagy zsibbadást érzel – ezek már a kihűlés vagy a fagyás előjelei! Előzd meg a további lehűlést testmozgással, vagy menj belső térbe melegedni.

Öltözz megfelelően!

Hogyan vigyázz az egészségedre nagy hidegben?Védd magad a széltől és az átnedvesedéstől. A nedves ruhákat minél előbb váltsd át. Viselj természetes alapanyagú gyapjú vagy pamut alsó ruházatot. Különösen figyelj arra, hogy megfelelő cipőt, csizmát viselj, mert a lábfej hamar lehűl, a lábujjak könnyen szenvedhetnek könnyebb-súlyosabb fagyási sérüléseket. Hasonlóan védd a kezedet és a fejedet is. Ne fogj meg hideg tárgyakat csupasz kézzel, mínusz 10 fok alatt feltétlenül viselj kesztyűt.

Védd magad a hideg ellen a lakásban is!

Fontos, hogy a megfelelő hőmérsékletet a belső térben, a lakásban is biztosítani kell. A kihűlés veszélye nemcsak a szabad térben áll fenn, hanem lakásunkban is, ha ott tartósan 15 Celsius-fok alatti a hőmérséklet – ez főleg az idősek, betegek, mozgásukban korlátozottak esetén jelent kiemelt kockázatot. A lakáson belül is öltözz rétegesen, a lábaidat is védd gyapjú zoknival, viselj papucsot. Tegyél szőnyeget a padlóra, a nem tökéletesen záró ajtók, ablakok elé illetve közé helyezz párnát, szőnyeget.

A betegek fokozottan vigyázzanak magukra!

Krónikus betegségben szenvedők lehetőleg ne tartózkodjanak hosszú ideig a szabadban extrém hideg időben. A hidegfront érkezésekor a magas vérnyomás betegségben szenvedők figyeljenek tüneteikre: emelkedhet a vérnyomásuk, aminek jellegzetes tünete a fejfájás, a tarkótáji nyomás. Nagyon fontos, hogy ne feledjék el bevenni gyógyszereiket, panaszaik esetén kérjék orvosuk tanácsát, ha szükséges, konzultáljanak a gyógyszerek adagjának esetleges módosításáról.

További, hidegfronttal kapcsolatos tünet a görcskészség fokozódása, ami a szívbetegeknél mellkasi szorító fájdalomként jelentkezhet, illetve előfordulhat ún. vesekő kólika is. Ez utóbbi esetben a rohamszerűen előtörő heves fájdalomérzés az ágyéki területen jelentkezik, és rendszerint az alhasba, a nemi szervekbe, a combba sugárzik. Láz nélküli hidegrázás, gyakori fájdalmas vizelési inger, szapora szívverés kíséri. Ezeket a tüneteket komolyan kell venni, feltétlenül orvoshoz kell fordulni jelentkezésükkor.

A légúti fertőzések száma is megszaporodik ilyenkor. Védekezzünk ellene – aki náthás, köhög, lehetőleg kerülje a zsúfolt közösségi tereket, használjon zsebkendőt, ha köhög, tüsszent. Fogyasszunk több meleg folyadékot, teát, C-vitamin tartalmú gyümölcsöket, zöldségeket (pl. alma, citrusfélék, káposzta).

Sportolás hidegben

Ha a hidegben kültérben sportolsz, akkor is fontos legalább napi 2 liter vagy több folyadék fogyasztása. Ugyanakkor a tömény alkoholos italok fogyasztása nem ajánlott, mert azok növelik a végtagok hőleadását, ezzel pedig elősegítik a kihűlést!

Ha autóval utazol, vigyél magaddal meleg takarót, és termoszban meleg folyadékot. A közlekedők figyelmét arra hívjuk fel, hogy a hidegfront fokozza az agresszivitást, de ha erre tudatosan odafigyelünk, elkerülhetjük a felesleges stresszhelyzeteket. Legyünk egymással türelmesek, elnézőek, ezzel csökkenthetjük a balesetek kockázatát.

A kihűlés veszélye

Enyhe hideg esetén végtagjaink hidegek. Ha már vacogunk, a testünk hőmérséklete jelenősen csökkent. Ha fájnak a végtagjaink, és mozgásunk, figyelmünk lassul, ez már a súlyos kihűlés előjele, mozgással, vagy melegedő hely felkeresésével kell megelőzni a további kihűlést. Ha zsibbadást érzünk a kéz- és lábujjakban, az azt jelenti, hogy egy esetleges fagyási sérülés kockázata már fokozott. A sápadt arc és a halvány bőr szintén a hideg hatásának jelei. Ilyenkor haladéktalanul kezdd el melegíteni az adott testrészt (pl. dörzsöléssel).

(ÁNTSZ)