/ BETEGSÉGEK / Hogyan kerüljük el a nyár...
  2015-07-03

Hogyan kerüljük el a nyár veszélyeit?

Nyár, brutális meleg, szikrázó napsütés. Mindenki nyaralni szeretne menni. Milyen jó is lenne egy tó partján ülni és lógatni a lábunkat. Azonban ez a kikapcsolódás rengeteg veszélyt is rejt magában!

Leégés, dehidratáció, csípések és még számos más veszély. Most adunk pár tippet, hogyan is próbáld elkerülni ezeket a kellemetlen sérüléseket!

- hirdetések -

Dehidratáció

A forró nyári napokon felléphet a kiszáradás veszélye, hiszen ilyenkor a szokásosnál is több folyadékot kellene innunk, de nem mindig tesszük. Íme, néhány tanács, hogy hogyan kerüljük el a dehidratációt!

• Ha tehetjük, próbáljunk meg légkondicionált vagy hűvös helyen maradni a legnagyobb hőségben.
• Igyunk sok vizet! Figyeljünk oda az egyéni esetekre is, hiszen a folyadékigény függ az igénybevételtől és az elpárologtatott víz mennyiségétől is! Sportolás esetén így még több vízre lesz szükségünk.
• Ne fogyasszunk alkoholt, az ugyanis gyorsítja a dehidratációt!
• Akkor is igyál, ha nem vagy szomjas! 4-5 dl folyadékot minden egészséges embernek meg kell innia óránként!
• Ha észreveszed, hogy valaki zavarosan viselkedik a napon, hívd a 112-t!

Hőgörcs

Fájdalmas izomgörcsök, amelyek valamilyen tevékenység alatt keletkeznek meleg időben. A görcsök a vállakban, a hasban és a combokban jelentkezhetnek. Törekedj arra, hogy a legmelegebb órákban ne tartózkodj hosszú ideig a tűző napon, illetve védd magad szalmakalappal, napernyővel.

Hőstressz

Ekkor testünk már nem képes fenntartani a működéshez szükséges funkciókat az elvesztett só és folyadék miatt. Valójában a test megpróbálja megvédeni magát a nagyobb mértékű hőemelkedéstől! Tünetei: az izzadás, intenzív szomjúságérzet, szédülés, émelygés, gyors vagy lassú pulzus.

Hőguta

Életveszélyes helyzet! A test nem tudja szabályozni a hőmérsékletét. A só és a folyadékháztartás csökken, a testhő az egekbe szökik! Tünetek: mMagas testhőmérséklet, tájékozódási zavar, szédülés, száraz és forró vagy izzadt bőr.

Napégés

A nyári napsütés könnyen okozhat napégést, ami fájdalmas és igen veszélyes. Az erős UV sugarak ugyanis kedveznek a bőrrák kialakulásának. Aggasztó a tény, miszerint a fiatal nőknél (20-29 év) ez a második leggyakoribb ráktípus.

Tippek, melyekkel elkerülheted a nyári gondokat

• Próbálj meg a lehető legkevesebbet lenni napon 11 és 15 óra között!
• 30-as vagy nagyobb faktorú naptejet használj!
• Laza ruhákat viselj és hordj kalapot!
• UV-szűrős napszemüveget hordj!
• Két óránként kend be magad újra naptejjel!
• Védd az ajkaidat, füledet, lábfejeidet!

Biztonságos úszás

Sose menj a vízbe közvetlenül evés után vagy akkor, ha nagyon ki vagy melegedve. Ne ugorj fejest olyan helyen, ahol nem tudod, mi van a víz alatt. Ne indulj úszni, ha nem vagy magabiztos úszástudás birtokában. Ne próbálj meg kimenteni másokat a vízből, ha te magad sem tudsz elég jól úszni. Soha ne ússz egyedül! Ne fogyassz úszás előtt vagy közben alkoholt! 

Utazási tanácsok

Fontos, hogy előre megtervezzük, hogy hova menjünk, ha baj van! Akik krónikus vagy valamilyen más betegségben szenvednek fontos, hogy tudják, hova fordulhatnak. Javasolt egy „úti gyógyszertár” elkészítése is. Ehhez adunk most pár tippet:

• Vigyél magaddal egy gyógyszeres dobozt és egy elsősegélydobozt amely olyan alapvető panaszokra lehet gyógyír, mint például a fejfájás, hasmenés, különböző horzsolások stb.
• Ha különleges helyre mész, pl. trópusi környezetbe, akkor mindenképpen érdemes antibiotikumokkal is készülni, illetve előre tájékozódni az ott fellelhető betegségekről (pl. malária)
• Ha messzire utazunk, figyeljünk az ételekre! A biztonságos ételeket melegen és gusztusosan szolgálják fel! A kevésbé biztonságosakat pedig szobahőmérsékleten, kocsonyás állagban. Ekkor inkább ne fogyasszuk el az ételt!

Vigyázz, alkohol!

Természetesen minden nyaraláshoz hozzátartozik egy-egy felejthetetlen party, ami legtöbbször együtt jár az alkoholfogyasztással. Sajnos ilyenkor az emberek nyaralás közben is megtapasztalják mi az a macskajaj! 

• Előre döntsd el, mennyit fogsz inni és mikor hagyod abba!
• Felváltva igyál alkoholos és alkoholmentes italokat!
• Próbáld elkerülni azt hogy az alkohol beüssön!
• Igyál több vizet! Rakj jeget a poharadba!
• Egyél ivás előtt és ivás közben is (ropi, sós keksz)!
• Tartsd számon, mennyit ittál!

Quad biztonságosan!

Minden évben több fiatal kerül kórházba négykerekű járművek okozta sérülések miatt! Azért, hogy te ne kerülj oda, de mégis élvezd a quadozást, be kell tartani néhány fontos szabályt!

• Megfelelő felszerelést és bukósisakot viselj!
• Kövesd a kijelölt nyomvonalat!
• Fiatalok csak olyan járművel menjenek, amelyet biztonságosan irányítani tudnak!
• Ezek nem játékok! Fontos, hogy felelősségteljesen vezessük! 

Nos, mindent összefoglalva remélem sikerült segítenem! Ha ezekre a veszélyekre felkészülünk biztos, hogy egy remek nyarunk lehet!

(Cs.B.)