Szellemi teljesítmény...

2010.05.26.
Kedves Dr. Nő!
Az utóbbi időben észrevettem hogy sokkal nehezebb a szellemi; és a felfogó képességem..
Sokkal nagyobb erőt kell fektetnem abba hogy koncentráljak az iskolában, és az (amúgy könnyű)
számolásos v. logikai feladatok is nehezemre esnek, és nagyon könnyen is felejtek!
Volt olyan, hogy egyszerűen észrevettem, hogy nem értem, hogy 47-19 az miért 28, és rájöttem, hogy a 9-es szám zavar be a legjobban, és maga a matematikai kivonással is gondom van olymódon, hogy: a 49-17-et rögtön rávágom, de a 47-19-en már gondolkoznom kell, mert ott bezavar a negyven előtti (30-as) számtizedben mihez mi adódik és ezáltal mennyi lessz.
Nem vagyok diszkalkuliás, sem diszlexiás.
Szövegértésnél is az olvasásnál nem figyelek arra mit olvasok, végigtudom úgy olvasni totális figyelmetlenséggel úgy, hogy 1 mukkra nem emlékszek belőle, de mégis hibátlanul felolvastam.

Szóval visszatérve az egész szellemi teljesítő és koncentráló képességem is romlott és nehezen is figyelek oda amire nem akarok (hiperaktív vagyok).
Nagyon zavart hogy a mai kompetencia-felmérésen mennyivel előlrébb voltak az osztálytársaim (szöv.ért.nél és mateknál is), borzasztó lassan haladtam a feladatokkal, pedig mindent beleadtam, de egyszerűen 8-10 oldallal lemaradtam. Még a vacak űrmértékek átváltásánál is vaciláltam amit a mellettem ülők kapásból rávágták és úgy szégyelltem magam hogy én ott szinte 4 percig is tököltem 1 feladattal míg ők azalatt kétszer lapoztak.

Nem értem mi lehet velem, és mostanába miért tartok minden egyszerű dolgot bonyolultnak?
Valahogy mindent olyan bonyolultnak kezdtem találni magamhoz képest, és úgy éreztem hogy ahoz képest én egyszerű vagyok, és azzal akarom ilyenkor magam vígasztalni hogy az erdőbe kinn a réten nem léteznek szögvüggvény-értékek sem összefüggések, és ugyanez a Magyar tantárggyal is!
Elmegy az életkedvem a "teljesítmény" szó hallatán, mert a totál érzelem és hangulat-mentes teljesítmény-érdekű elvárások jutnak az eszembe, amik egyátalán nincsenek tekintettel az ember lelki állapotára, de másra sem. A tanárokat és az iskolát csak a diák teljesítménye érdekli, és nem nevezném közösségnek sem, mert a tanárok szemében 1 diák nem ember, s szóba nem jöhet a lelki összhang megteremtése vagy egyátalán a diákok érző lényként kezelése.

És ez az, amit én nem bírok ki! Nekem lelki üresség lenni egy ilyen helyen...

Szóval mégis mitől romolhat le ilyen szinten egy ember szellemi munkaképessége?

És mivel lehetne fejleszteni a felfogási vagy tanulási készséget?

Előre is köszönni választ!

Szakértőnk válasza a Szellemi teljesítmény... kérdésre

Kedves Levélíró!

A szellemi és felfogóképessége aktív tréninggel, gyakorlással lehet szinten tartani, fejleszteni. Memóriafeladatok, olvasás, tanulás. Lehetséges, hogy közben mindenféle más elvonja a figyelmedet. Ezeket a figyelmedet zavaró gondolatokat lenn érdemes tetten érni. Hiszen miközben feladatot oldunk meg, és mellettünk már mindenki lapoz, akkor annál nehezebb a feladatra figyelnünk, mert közben már az jár a fejünkben, hogy basszus, a többiek már megoldották, és hogy lehet, hogy én még nem. Talán ilyen, vagy ehhez hasonló zavaró gondolatok nehezítik meg, hogy a teljes figyelmedet a feladatnak szenteld, és fenntartsd a jó teljesítményedet. Figyeld meg ezeket a gondolataidat, és vizsgáld felül őket. (pl. nem is lapozott mindenki tovább még, sokan még előttem is tartanak, stb.) Sokat tudnak segíteni a különböző relaxációs technikák is, melyek a testi ellazításon keresztül érik el a szellemi ellazítást is, és kitartó gyakorlásuk a memóriafunkciók és koncentrációképesség fokozódását eredményezik. Ilyen relaxációs gyakorlatok letölthetőek a netről mind szöveg, mind hanganyag formájában.

Minden jót!

Ujpál Zsófia, pszichológus Ujpál Zsófia, pszichológus

Hasonló kérdések

Cikkek a témában

Rizikókalkulátor