Főoldal / MOZGÁS / A Top 20 fitnesz-trend 2011-re
  2011-02-18

A Top 20 fitnesz-trend 2011-re

Több felmérés is egyértelműen kimutatta, hogy ma már igencsak nagy az igény valódi és hatásos fitnesz-programokra, edzésekre vagy tanácsokra. Nos, most következő írásunkban a 2011-es trendeket mutatjuk meg.

- hirdetés -

A pilates úgy néz ki, ódivatú. Ez a fajta testet és lelket egyaránt edző mozgáskultúra évek óta először nem került be egy híres amerikai kutatóintézet Top 20-as listájába. A szakértők szerint ennek az oka elsősorban gazdasági jellegű. „A pilates több speciális tréninget, edzőt igényel, és talán pontosan ez az, ami miatt idén nem került be a Top 20-ba” – mondta Walter R. Thompson professzor. „Az edzőtermek ugyanis a lehető legolcsóbb edzésformát próbálják számunkra biztosítani, legalábbis ezekben a nehéz gazdasági időkben biztosan.” – fűzte hozzá.

Mindezek mellett elmondta azt is, hogy abszolút nincs meglepődve. Szerinte ugyanis a pilates éveken keresztüli népszerűsége annak köszönhető, hogy sokan nem egy testedző-irányvonalat, hanem egy hóbortot láttak ebben a sportban.

A 2011-es irányvonalak

És most pedig jöjjön a legvalószínűsíthetőbb fitnesz-trendek listája 2011-re, melyet egy Amerikai kutatóintézet (ACSM) egy online szavazás keretében alkotott meg. A szavazók testépítő és fitneszguruk, egészségügyi szakemberek voltak. A több mint 2200 válasz szerte a világból, minden földrészről érkezett, így ez az egyik legátfogóbb ilyen irányú felmérés napjainkban. A felmérést egyébként egy amerikai egészségügyi lapban publikálták.

fitnesz1. Szakképzett és tapasztalt oktatók. A kutatás szerint egyre nagyobb az igény arra, hogy professzionális, és képzett edzők keze között, biztonságban, és megfelelően trenírozzuk magunkat. Még akkor is, ha ez egy picit drágább. Az emberek a legjobbat szeretnék. Pontosan ezért az USA-ban szabályoznák az edzősködéshez szükséges papírok beszerzésének folyamatát, hiszen sokan – pontosan a rossz, és képzetlen „szakedzők” – miatt fordulnak professzionális edzőkhöz.

2. Fitnesz nem csak fiataloknak. Egyre több idősödő, és a korban már benne járó, ámde lélekben fiatalember, keres meg edzőket, azzal, hogy a korukhoz megfelelő személyi edzéstervet állítsanak össze a számukra!

3. Kitartásnövelés. Ez továbbra is a legtöbb egészségügyi intézmény, és edzőterem központi programja. Gyakran e köré építik az edzéstervet, vagy ez áll a középpontban.

4. Gyerekek és az elhízás. Mivel a gyerekkorban történő elhízás egyre nagyobb méreteket ölt, ezért egyre több szülő keres, megoldást gyermeke problémájára, és arra, hogy hogyan segítsen pár kilót leadni csemetéjének.

5. Személyi edzők. A felmérés szerint a személyi edzők ma már egyre inkább elérhetők az átlagember számára is. A kutatók szerint, egyre többen szeretnék közvetlenül egy fitneszgurutól megtanulni, hogy hogyan is kell egyes gyakorlatokat végre hajtani. A szakember pedig az idő múlásával egyre fontosabb lesz.

6. Központi edzés. Ez a fajta edzésprogram főleg a középtest izmaira épül. Így megdolgoztatja a medence, a has, a csípő és a hát alsó részén lévő izmokat is.

7. Eddz és veszíts súlyt! Egyre több ember igényli az olyan programok összeállítását, amelyhez táplálkozási tanácsadás is jár.

8. Katonai kiképzések. Nevét nem véletlenül kapta, hiszen katonai táborok mintájára alkották meg eme igencsak sajátos edzőtechnikát. Ez az igencsak kemény edzés azonban meghozza gyümölcsét. Ugyanis egyaránt jó a szív és érrendszernek, növeli a kitartóképességet, az erőt, és a rugalmasságot.

9. Funkcionális fitnesz. Ez tulajdonképpen a kitartásedzés továbbfejlesztett változata, mely a mindennapokban az egyensúly megtalálására ösztökél. Természetesen nem olyan kemény, ezért főleg idősebb korosztálynak ajánlják.

10. Orvosi ajánlások. Az orvosok sokkal könnyebben rá tudják venni az embereket az egészséges életmódra. Ezért valószínűleg idén is sokkal többen fognak orvosuk hatására elkezdeni sportolni, mint maguktól.

11. Jóga. Rengeteg fajta jógát lehet már a napjainkban végezni. Létezik csoportos vagy egyedüli, könyvből tanult, vagy DVD-s, a lényeg, hogy népszerű és mái napig töretlen a sikere.

12. Munkahelyi egészségfejlesztés. A most következő 8 pont tulajdonképpen ennek a programnak a része. A munkaadók ugyanis ráébredtek, hogy azzal, ha a dolgozóikat sportolásra buzdítják, sokkal kevesebb lesz a betegszabadság, és az egészséges dolgozók pedig jobban is tudnak teljesíteni.

13. Teljesítménymérések. Egyre nagyobb erőfeszítéseket fordítanak arra, hogy meghatározzák és nyomonkövessék az edzések eredményeit. Ez nem csak azért fontos, hogy tovább motiválják a sportolókat, hanem azért is, hogy megtudják, mennyire hatékony az adott módszer.

14. Kiscsoportos tréningek. Ezen fajta edzési forma során az edzők személyes tanácsokkal láthatják el a sportolókat. A nyugodt edzés mellett – 2-3 ember egyszerre – anyagilag is jobban megéri, a személyes kontaktus pedig még jobb teljesítményt eredményezhet.

15. Spinning. Manapság egyre népszerűbb a különféle sportcentrumokban. Ez a fajta szobakerékpározás ugyanis nem csak megóvja az embert az időjárás viszontagságaitól, hanem egy remek csapattréning is.

16. Sport-specifikus edzések. Ez a fajta edzés lehetővé teszi a különféle szezonális sportok szerelmeseinek – foci, tenisz -, hogy a szezon végeztével is jó kondiban maradjanak. Ennek eléréséhez pedig külön az adott sportágra jellemző benti gyakorlatokat készítenek.

17. Dolgozókat ösztönző programok. Ez a fajta edzésprogram először kerül be a Top 20-ba. Ez a fajta tréning ugyanis a dolgozók számára készült. A munkaadók ugyanis különféleképpen ösztönzik a dolgozóikat arra, hogy sportoljanak, ezzel is csökkentve a betegségből adódó költségeket.

18. Egészségügyi fitnesz. Ez is új a 20-as listánkon. Ez a fajta trend ugyanis azért jött létre, hogy megelőzze a különböző klinikai beavatkozásokat.

19. Új területek felfedezése. A kutató szerint, az már kikristályosodott, hogy egyre több szakképzett edzőre lenne szükség. Ezért a jövőben egyre több cégnek kell saját termeket biztosítania dolgozóik számára. Jelenleg ugyanis a munkavállalók mindösszesen 20%-a sportol rendszeresen.

20. Wellness menedzsment. A szó kicsit ijesztő lehet, azonban gyakorlatilag nem takar mást, mint viselkedési szokások megváltoztatását. Ezzel is segítve az egészséges életmódra nevelést.
Thompson szerint a lista egész átfogó, azonban meglepő, hogy nem találhatóak benne egyensúlyra törekvő, vagy labdás gyakorlatok.

„Az érdeklődés, a munkahelyi egészségfejlesztés, és a különféle egészségmegőrző programok iránt különösen nagy lett. Ez valószínűleg az egészségről való új képünk és a munkavállalók hozzáállásának megváltozása eredményezheti.” Meg persze több olyan országos program, amely az „Edzés orvosság” elnevezést kapta. „Szerte a világon az emberek 80%-a nem sportol, ezért az edzőknek, és az edzőtermeknek is meg kell változtatniuk profiljukat, és keresni azon embereket és cégeket, akik hajlandóak az egészség mellé állni. Ez természetesen nem könnyű feladat, de ha a cégek egészséges és jó munkaerőt szeretnének, előbb vagy utóbb úgyis kénytelenek lesznek beadni a derekukat!” –zárta mondandóját Thompson.

(Cs.B. - http://www.medicinenet.com)

Tovább a témában: Fitnesz, Sport, Edzés, Elhízás, Izom