sztárok
#Lélek

Azok a csodálatos sztárok

2014.08.19.
2 perces olvasási idő

Neked van kedvenc színészed? Van olyan zenész, akiért rajongsz? Miért szereted őt? Mi tetszett meg benne? A rajongás egy bizonyos életkorban természetes. Kamaszként mindenki keresi a nagy őt, az ideális pasit vagy nőt, akihez hasonlót szeretne, vagy akivé válni akar. Ez teljesen normális, sőt előnyös is, hiszen így alakul az ideális társról kialakított kép.

A sztárok jelen vannak a mindennapokban, a médiából másról nem is lehet hallani, és hála a paparazziknak, már a magánéletükről is majdnem mindent tudhatunk. Csak egyvalamit nem: milyen emberek is ők valójában. Lehet, hogy tudjuk, hogy milyen étteremben ettek, vagy láttuk a legutóbbi filmjüket, látjuk a szerepeket, amiket eljátszanak, csak azt nem tudni, hogy mire gondolnak, mit éreznek.

Lehet, hogy a szüleid nem értik meg a rajongásodat valaki iránt. Kérdezd meg őket, hogy ők kire néztek fel fiatal korukban, kiért rajongtak annyira? Lehet, hogy nem SP volt, hanem az egyik tanáruk, vagy egy régi banda, amiről már el is feledkeztek, vagy a színész, akit hetente megnézett a színházban.

Az eszét vesztett rajongás

Megkülönböztethetünk egészséges és fanatikus rajongást. Egy zenész vagy színész művészi munkáját elismerve olyan rajongókká válhatunk, akik elismerik és követik munkásságát. Ám a fanatikus rajongó elveszíti a realitásérzékét: a színészt azonosítja a szereppel, a zenészt a klipekben látott alakítással. A rajongó elveszíti a fejét, és mindent megtesz azért, hogy a kiválasztott színész vagy zenész közelébe kerüljön, és ezért képes akár önmagát is megalázó helyzetbe hozni. Probléma akkor van igazán, ha ez lesz élete mozgatórugója, legfőbb célja.

selena gomez, justin bieberA látszat

Sajnos ma már olyasmivel is számolnunk kell, amivel korábban nem: a média kihasználja a 10-16 éves korosztály rajongását. Hogyan teszik ezt? Nézd kritikus szemmel azokat a sorozatokat, amiket rendszeresen nézel a tévében! Bizonyos csatornák sportot űznek abból, hogy olyan sorozatot indítanak, amiben egyszerre van jelen a zene, a film és a szépség. A rajongók szeretnék összegyűjteni a különböző tárgyakat az imádott személyről: ennek megfelelően megvásárolhatóak a különböző zenei CD-k, DVD-k, könyvek, ruhák, kiegészítők és még sorolhatnám. Csupa olyan apróság, amire jó sokat elkölthetnek a szülők. A sztár nevéből márkanév lesz, belőle pedig egy két lábon járó reklám és bevételi forrás.

A celeb

Ha a szüleid aggódnak rajongásod miatt, ennek az is lehet az oka, hogy úgy vélik, példaképed nem a számukra megfelelő értékeket közvetíti. Vegyük például Emma Watsont, mindenki Hermione-éját. Mit láthatunk belőle a tévében? Szerepe szerint egy stréber, aki sokat tanul, szerepétől megszabadulva pedig egy ízléses stílusikon. Nem valószínű, hogy a szüleid kiakadnak rajta. De egy állandóan „villantó” celeb, akiről a sajtó rendszeresen a drogügyeiről cikkezik, nem a szülők kedvence. A celeb nem mindig mutat követendő példát, hiszen ismertségét többségében nem művészi teljesítménye, kiemelkedő eredményei hozták meg, hanem egy média által kialakított kép.

(Börcsök Gyöngyi, pszichológus)