/ Szakertő válaszol / Lelki problémák / Önbizalomhiány
  

Önbizalomhiány

ora 2016-01-18 17:48:09
Tisztelt Doktor/Doktornő!
Egy olyan problémával kapcsolatban fordulok Önhöz,ami már egy jó ideje nyomaszt. Bármilyen élethelyzetben vagyok,mindig találok olyat ami foglalkoztat,ami miatt aggódom. A legszembetűnőbb az az iskola és a tanulás. Hiába vagyok kitűnő,tanuló és mindenből szín ötös,mégsem tudok idegeskedés nélkül nekiállni egy egy dolgozatnak vagy akár felelésnek. Jövőre fogok érettségizni és már előre rettegek az egésztől,attól,hogy képtelen leszek jóra megírni.Egy-egy dolgozat kapcsán mindig azon izgulok,hogy vajon hány hibám lesz stb...Már több tanár is észrevette,hogy sosem bízom magamban,hogy nincs önbizalmam. Mindig azzal vagyok elfoglalva,hogy amit csinálok az 100%-os legyen. Nagyon könnyen el tudnak bizonytalanítani,mindig túlizgulom a dolgokat és mindig azt érzem,hogy sosem vagyok/lehetek elég jó. Nagyon hálás lennék Önnek,ha tudna pár tippet és módszert mondani aminek segítségével jobban bízom magamban és kévésbé akarok mindenkinek megfelelni
Előre is köszönöm mielőbbi válaszát!
Egy kétségbeesett tinédzser!

Szakértőnk válasza a Önbizalomhiány kérdésre

Kedves Levélíró! A lámpaláz teljesítmény-helyzetekben egy bizonyos fokig pozitív hatású, mert ha a stressz nem lép át egy határt, akkor mozgósítani képes a tartalékainkat. Az önbizalom hiánya azonban valóban biztos hogy csökkenti a teljesítményt. Érdemes volna végiggondolnod, hogy honnan eredhet, illetve, hogy a megfelelni akarásod valójában kinek szól.Ezeket feldolgozva, esetleg egy iskola pszichológus segítségével, csökkenthetőek a hatásaik. A tanulási helyzetekben reális célok kitűzése a jó, és érdemes lehet előre meghatározni, hogy mennyi felkészülés elegendő (pl. 2 délután egy nagydolgozatra), milyen lépésekben (mondjuk kétszer mondod fel magadnak néhány óra eltéréssel vagy ilyesmi), így megnyugtatólag hathat, ha a bevált módon mindent megtettél, ami tőled telt. Érdemes mindig felsorakoztatni a pozitívumokat a negatív gondolatokkal szemben - akár írásban is, hogy ne uralják el a gondolataidat a félelmeid. Naponta érdemes tudatosítani magunkban a jó történéseket, eredményeinket, sikereinket, hogy általuk feltöltődve magabiztosabbak lehessünk.

Máténé Áfra Viktória - klinikai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus Máténé Áfra Viktória - klinikai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus
Hirdetések