/ Szakertő válaszol / Lelki problémák / Lehet e függőség?
  

Lehet e függőség?

ora 2013-09-20 21:54:01
Hannának hívnak , 16 éves vagyok egy nem mindennapi kérdésem lenne: Lehet e a vágdosás függőség ?
Egy éve jelentkezett nálam a pánik roham ami depressziós rohamokkal együtt szokott jönni voltam pszichológusnál és pszichiáternél is amit egy idő után ott hagytam gyógyszereket kaptam amit nem szedtem ill. rosszabb napokon egy párat ugyanis picit beüt .Cigizem , kávézok de ugyanakkor egy átlagos tinédzser életét élem a szokásos szülő panaszok , szerelem stb. Egy fél éve volt egy nagyobb veszekedésem szüleimmel ami után el menekültem othonról majd egy bottal karcolgatni kezdtem magam ami fájdalmat okozott és miután abba hagytam a fájdalomtól vérzett ami nem tetszett de viszont megnyugodtam tőle és utánna teljesen jól éreztem magam . Azóta is heti két alkalommal persze ez nem rendszeres , tehát azóta is többször elvonulok a fürdőszobába vágdosni magam mostanába már a kedvemtől se függ legyek boldog vagy szomorú de késztetést érzek hogy fájdalmat okozzak magamnak és ez egyrészt mintha " kellemes lenne ". Napi rendszerességgel eljátszom a "halál" gondolatával. Tudom ezt nem folytathatom nem rejtegethetem életem végéig a sebeket és picit félek is mert egyre nagyobb sebeket vágok magamnak sőt mivel anyukám asszisztens szikéhez jutottam amivel könnyebben mélyebb sebeket okozok magamnak .Rengeteget szégyenkeztem a sebek miatt a barátaim előtt .Nem szeretném ezt folytatni . Mi a teendőm? És hogy kezeljem , mint egy szenvedélyt ? Vagy ez megszokott a koromba ?
Előre is köszönöm a választ , egy hatalmas mosollyal virtuálisan :D

Szakértőnk válasza a Lehet e függőség? kérdésre

Kedves Hanna!

Abból, amit írsz, az derül ki, hogy önmagad vagdosását, a fájdalom átélést valamiféle feszültséglevezésként használod. Ilyen értelemben valóban kialakulhat függőség, hiszen egyértelmű, hogy az ember ragaszkodik egy jól bevált feszültséglevezető eszközhöz, főleg akkor, ha nem tudja, mivel helyettesíthetné, ami hasonló hatékonysággal működhet. Ugyanakkor te is érzed, hogy ez a megoldás problémás. Egyrészt azért, mert bár rövidebb távon megnyugtat, hosszabb távon egyáltalán nem segít a problémák megoldásában, nincs benne semmiféle konstruktív jelleg. Másrészt pedig el is távolít kissé a valódi belső, lelki problémáidtól azáltal, hogy testi síkra kerül a feszültséged is és annak az enyhítése is. Szerintem kezeld úgy, mint valamit, ami bár megnyugtat, de hosszabb távon nem segít. Próbálj meg kicsit aktívabban foglalkozni a belső világoddal, a lelki feszültségeiddel, fájdalmaiddal, szorongásaiddal. Írjál róluk, beszélj róluk vagy jelenítsd meg őket zenében, rajzban vagy bármilyen, neked megfelelő formában. Próbálj kicsit aszerint gondolkodni, hogy mitől éreznéd jobban magad hosszabb távon is életedben! Emellett pedig megpróbálkozhatsz más feszültséglevezető módszerekkel, mint például az intenzív sportolással is, amitől talán tartósabban is jól éreznéd magad, megnyugtatna, erőt és önbizalmat adna. Amennyiben pedig úgy érzed, egyedül nem sikerül jobban működnöd, fordulj bátran személyesen pszichológushoz, hogy hatékonyabb segítséget kapj önmagad megismeréséhez és alakításához!

Hajrá!



Pyreschitz Anna, pszichológus Pyreschitz Anna, pszichológus
Hirdetések