/ Szakertő válaszol / Lelki problémák / Hogyan álljak le a vágáso...
  

Hogyan álljak le a vágásokkal?

ora 2013-04-10 16:11:33
Kedves Doktornő!
15 éves lány vagyok, úgy 1.5 éve kezdtem vágásokat ejteni először csak a kezemen és tűvel, majd pár hónapos szünet után a combomra is áttérve pengével folytattam. Az előbb említett pár hónap alatt mindent megpróbáltam, hogy letudjak állni ezzel de nem sikerült. Nagyon problémás a családom, ha családnak lehet hívni. Apa még születésem előtt lelépett, mondván neki nem kell gyerek. Anya egyedül nevel a pszichiátriai betegsége mellett, paranoid skizofréniás, és gyakran vannak dührohamai amit persze rajtam vezet le. Először 7 évesen voltam pszichológusnál, a mamám halála után olyan tünetekkel mint alvászavar, sírógörcsök, hajtépés és körömrágás. Akkoriban kaptam is gyógyszert; Atarax-ot, de ez csak a hajtépést szüntette meg. Később nyugtató teákat ittam pl: citromfű tea, de ez se segített különösebben, ugyanis a körömrágás az alvászavar és a sírógörcsök még mindig jelentkeznek, hozzájuk pedig társultak a vágások. Az utóbbival 2 hónapja voltam pszichológusnál, nem önszántamból, így nem tudtam neki megnyílni. Tudom, hogy nem szabadna ilyet csinálnom, de annyira szánalmasnak érzem magam... Fél éjszakákat átsírok, mert úgy érzem, hogy senkim sincs. Mondjuk valóban nincs. Nem tudom mit kellene tennem. Ön mit javasol? Előre is köszönöm a válaszát. Marika

Szakértőnk válasza a Hogyan álljak le a vágásokkal? kérdésre

Kedves Marika!

Az alapján, amit írsz, úgy tűnik, rengeteg feszültség dolgozik benned, melyekkel mintha még nem igazán jöttél volna rá, hogy mit kezdj. Azt írod, miután megvágod magad, lenyugszol. Az azonban, hogy vagdosod magad, egy olyan módja a feszültséglevezetésnek, mely azt is tartalmazza, hogy még te is bántod magad. Sőt, felmerül, hogy a feszültségeid pont abból származnak, hogy olyan sok bántás ér és úgy érzed, kevés szeretetet kapsz. Talán érdemes lenne kicsit alakítanod ezen az arányon úgy, hogy te magad elkezded kimutatni önmagad felé, hogy szereted magad! Van más módja is annak, hogy megnyugtasd magad, mely akár még építő jellegű is lehet. Például az intenzív sportolás, az érzéseid és gondolataid képben, írásban, zenében vagy versben történő megjelenítése vagy azok olyan formában történő megfogalmazása, melyet el is mondhatsz akár annak is, akit érint. Állj ki magadért! Ne fogadd el, hogy te vagy hibás mindenért, te vagy, akit bántani lehet, csak azért, mert anyukádnak van egy olyan működésmódja, hogy ok nélkül rajtad vezeti le a dühét! Szeresd magad és keress olyanokat, akik szintén szeretnek téged! Biztosan találsz ilyeneket!

Talán érdemes lenne újra személyesen pszichológushoz fordulnod és amennyiben lehetőség van rá, pszichoterápiás segítséget kérned, hogy együtt hatékonyabb eszközöket alakítsatok ki a feszültségeiddel való megküzdéshez.

Hajrá!



Pyreschitz Anna, pszichológus Pyreschitz Anna, pszichológus
Hirdetések