/ ZÖLDÖVEZET / Ajándékot vennél karácson...
  2017-12-02

Ajándékot vennél karácsonyra? Ezt kell tudnod!

Előttünk a karácsonyi vásárlási roham, nem árt figyelembe venni néhány fogyasztóvédelmi szabályt. Tudtad, hogy nem vagy köteles elfogadni, ha az eladó a visszavitt termék árának levásárlását ajánlja fel? Érdemes arra is figyelned, hogy a műszaki termékeket, a játékokat még az ajándékozás előtt próbáld ki.

A decemberhez kötődik a legnagyobb bevásárlási roham, átlagosan 35 ezer forintot költ egy család ajándékokra.

- hirdetések -

Az áruházakban már novemberben megjelentek az év végi ünnepekre kínált árucikkek, a reklámok is egyre nagyobb számban és terjedelemben a mikuláshoz, a karácsonyhoz és a szilveszterhez kapcsolódnak - olvasható az Országos Kereskedelmi Szövetség tájékoztatójában.

Körültekintőek vagyunk?

Új vásárlási szokások jelentek meg a fiatalok körében is. Többet válogatnak, több áruházat megnéznek, szélesebb termékkínálatot bogarásznak végig a vásárlás előtt. Ebben sokat segít az internet. Az is megfigyelhető, hogy a legnagyobb vásárlási roham az utolsó hétre marad.

A legnépszerűbb termékek még mindig a könyvek, a ruhaneműk, a kiegészítők és az ékszerek, de ott találjuk a lista elején a mobiltelefonokat és tartozékaikat, illetve a műszaki cikkeket is. A fiatalok körében nagy divatja van a kézműves termékeknek, legyen az előre elkészített ékszer vagy ajándéktárgy, esetleg saját magunk által kreált meglepetés.

Ne dobd el!

Dr. Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője több hasznos tanácsot is megoszt velünk.

A vásárlásról kapott számlát, nyugtát, a jótállási jegyet őrizzük meg! A minőségileg kifogásolt termékekkel kapcsolatos jogaink ugyanis csak ezek bemutatásával érvényesíthetőek.

Beszéld meg az ajándékozottal, hogy nálad marad a jótállási jegy, és amennyiben probléma merül fel a termékkel, neked szóljon. Nem szokás ugyanis a dobozban hagyni a jótállási jegyet és a blokkot, mert így kiderül, mennyibe került az ajándék. Vannak azért olyan családok, baráti társaságok, ahol ez sem jelent problémát.

Ezekre mindenképpen figyelj!

  • Az eladónak a meghirdetett, vagy a tájékoztatón szereplő áron kell felszámolnia az árut.
  • Több ár együttes feltüntetése esetén mindenkor a legalacsonyabb árat kell kifizetned.
  • Az árengedményes termékekre ugyanazok a jogok érvényesek, mint az eredeti áron vásároltakra, kivéve, ha az engedmény alapja minőségi hiba. Ezt fel is szokták tüntetni.
  • Érdemes odafigyelni, hogy biztonságos terméket (műszaki cikkek, játékok) vásároljunk, ezt elsősorban a terméken elhelyezett CE megfelelőségi jel tanúsít.
  • Ne várjuk meg a karácsonyi ajándékozás napját, próbáljuk ki korábban a termék működőképességét, mivel a fogyasztó a vásárlástól számított 3 munkanapon belül kérheti a termék cseréjét mindenféle indok nélkül. Ez főként a műszaki termékekre vonatkozik, a pénztárnál el is szokták mondani, hogy mire van lehetőségünk.

Jótállás és szavatosság

A jótállást nevezzük garanciának is. Előfordulhat, hogy a termék rendeltetésszerű használata közben meghibásodás, minőségi kifogás jelentkezik.  Lehet szó kötelező, valamint  önkéntes, vagy szerződéses jótállásról, amelyet a szerződés vagy a reklám kötelezettségvállalása tartalmaz. A kötelező jótállás alá tartozik például az MP4-lejátszó, a fényképezőgép és a karóra, amennyiben 10 000 forintnál drágább. A kötelező jótállás időtartama egy év, amelyet a vásárlás napjától, illetve az üzembehelyezéstől kell számítani.

Amennyiben nincs kötelező jótállás egy termékre, él a szavatosság, amely a hibás teljesítésért való felelősséget jelenti. Előfordulhat, hogy már a vásárláskor hibás volt a termék, vagy nem volt szakszerűen összeszerelve, de erről te nem tudtál, csak otthon derül ki a probléma. Fél éven belül nem a vásárlónak kell bizonyítania a gyártási eredetű meghibásodást, hanem a kereskedőnek, ezen túl - 2 éven belül - viszont már neked. Ekkor kerülhet a képbe a független vizsgáló szerv, amely megállapítja a hiba okát.

  • Előfordulhat az is, hogy egy termék esetében egyaránt fennáll szavatosság, a kötelező, illetve az önkéntes jótállás is.
  • Tisztességtelen és jogszabályba ütköző, ha a szavatossági jog gyakorlását a csomagolóanyag (például cipős doboz) bemutatásához kötik a boltban.

Ez már komoly! Jegyzőkönyv is készül

A szavatosság és a kötelező jótállás keretében érvényesített kifogás intézésekor az eladónak jegyzőkönyvet kell írnia, ennek másolatát pedig át kell adnia a vásárlónak. A jegyzőkönyvben rögzíteni kell a fogyasztó által érvényesíteni kívánt szavatossági igényt és azt, hogy a kereskedő hogyan teljesíti azt.

Mit tehetünk mi?

Az első lépcsőben kérhetjük a termék kijavítását vagy kicserélését, amelyek közül – a főszabály szerint – választhatunk.

  • Nincs mód a választásra, ha a szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne az eladónak.
  • Csere esetén csakis olyan terméket vagyunk kötelesek elfogadni, amelynek adottságai, tulajdonságai a korábbival azonosak. A kijavítást vagy kicserélést a fogyasztónak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni.
  • Az eladónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze.
  • Amennyiben az eladó a termék kijavítását a megfelelő határidőre nem vállalja, vagy nem végzi el, a hibát az eladó költségére mással is kijavíttathatjuk.

Árleszállításra és elállásra akkor van lehetőségünk, ha a kijavításra vagy kicserélésre – a lehetetlenség vagy az aránytalanság miatt – nem volt jogunk, vagy azt az eladó nem vállalta, vagy nem végezte el megfelelő határidőn belül.

  • Az árleszállítás esetén a termék vételárából kell kiindulni.
  • Elállás esetén a már teljesített szolgáltatások visszajárnak, vagyis az eladónak a termék visszavételével egyidejűleg a vételárat vissza kell adnia.
  • Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.
  • Sem kicserélés, sem elállás esetén nem vagyunk kötelesek a terméknek azt az értékcsökkenését megtéríteni, amely a rendeltetésszerű használat következménye.

Nem vagyunk kötelesek elfogadni azt sem, ha az eladó a termék árának levásárlását ajánlja fel, mivel ilyen szavatossági igényt nem ismernek a vonatkozó jogszabályok.

A visszaváltás lehetősége

A hibátlan terméket a kereskedő nem köteles visszavenni. Ha ezt a lehetőséget mégis biztosítja, akkor a visszavásárlás vagy kicserélés feltételeiről már a vásárláskor érdemes érdeklődni. Több üzlet felkínálja a lehetőséget az ünnepek után a kicserélésre.

Csak minőségit!

A Nemzeti Fogyasztói Termékkosár kezdeményezés célja azoknak a minőségi termékeknek az összegyűjtése és ajánlása, amelyek a fogyasztók értékelése alapján minőségben és ár-érték arányban kiemelkednek. A honlapon található termékajánlóban bárki szavazhat, regisztráció esetén a fogyasztó maga is ajánlhat új terméket, illetve mondhat róla véleményt.

Termékkosár

Előfordulhat, hogy kettő vagy több is lesz ugyanabból a termékből, például pulóverből, cipőből vagy táskából. Az ajándékozott így visszaviheti azt az árut, amelyiknek nem tetszik a színe, a formája, vagy nem az ő ízléséről árulkodik. Ehhez azonban meg kell őrizni a nyugtát.

Fülöp Zsuzsanna azt javasolja, hogy mindig megbízható helyen vásároljunk, ez lehet a jól bevált üzlet, a kedvenc bevásárlóközpont. Kerüljük a bizonytalan eredetű, nagyon olcsónak tűnő, számla nélküli termékeket.

Webshop-ból rendelnél?

Internetes vásárlás esetén győződjünk meg a weblap üzemeltetőjéről, annak elérhetőségéről (magyar, külföldi), ennek ismerete különös jelentőséggel bír a minőségi kifogás intézése szempontjából.

Jó, ha tudod, hogy a szerződéstől számított 8 munkanapon belül indokolás nélkül elállhatsz a vásárlástól.

(KamaszPanasz - T.A.)