/ TÁPLÁLKOZÁS / Tájékoztató és kérdőív az...
  2012-01-18

Tájékoztató és kérdőív az energiaitalokról 10-14 évesek számára

Kedves Tizenévesek! Figyelmetekbe ajánljuk a mellékelt kérdőívet, amelyben az ÁNTSZ arra keresi a választ, hogy mennyire ismeritek az energiaitalok valós hatásait. Veletek együtt fontos információkat kaphatnak az energiaitalok elterjedtségéről és ismertségéről. A kérdőívet névtelenül tölthetitek ki az interneten.

- hirdetések -

Tények az energiaitalokról

  • Az energiaitalok átmenetileg felpörgetnek, növelik a teljesítményedet, de utána még erőteljesebb fáradtság jelentkezhet.
  • Az energiaitalok olyan anyagokat tartalmaznak, amelyek túlzott fogyasztása súlyosan károsíthatja a szervezetedet. Okozhatnak szédülést, álmatlanságot, fokozott izzadást, gyors és erős szívdobogást, hányingert, hányást, illetve hasmenést. Erős vízhajtó hatásuk miatt alkalmazásuk hamar a szervezet kiszáradásához vezethet, amely hirtelen szívmegállást és halált is okozhat.energiaital
  • Az energiaitaloknak magas a cukortartalma, ezért tartós fogyasztásuk elhízással jár.
  • Az alkohollal kevert energiaitalok további veszélye, hogy tévesen értékelhetsz egyes helyzeteket, kötekedővé és agresszívvá válhatsz, ezzel pedig veszélybe sodorhatod magad.

Mit tehetsz, ha fáradt, kedvetlen és levert vagy?

Ha nem tudsz felébredni, vagy egyszerűen csak állandóan fáradtnak érzed magad, akkor se nyúlj az energiaitalokhoz. Az életviteleden érdemes változtatnod, hogy természetes módon legyél mindig friss és aktív. Itt van néhány tipp, hogyan tudod ezt elérni.

  • Mindig reggelizz! Ha eszel valamit reggelente, beindítod az anyagcserédet, és nem leszel fáradt.
  • Gyakran elfáradunk amiatt, hogy csökken a vércukorszintünk. Ennek elkerülése érdekében egyél naponta öt alkalommal. Legalább kétszer gyümölcsöt!
  • Igyál vizet! Ha ki vagy száradva, sokkal kimerültebb vagy. Igyál folyadékot, lehetőleg vizet minden órában, hogy ezt elkerüld.
  • Fogyassz kevesebb édességet! A cukorban gazdag termékek hirtelen megnövelik a vércukorszintet, de az utána hirtelen le is csökken. Ez a csökkenés vezet a kimerültség érzéséhez. Ha ritkábban eszel édességeket, elkerülöd a vércukor ingadozását.
  • Mozogj! A mozgás a legjobb módszer arra, hogy a vérkeringésed megfelelő legyen. A rendszereres mozgás hatására javul az anyagcseréd, és frissebbnek érzed magad.
  • Aludj! Mindig fáradt leszel, ha nem alszol eleget. Próbálj meg lelassulni, és minimum 7 órát aludni minden éjszaka. Fontos tudnivaló, hogy a szervezet számára az éjfél előtti alvás nem pótolható be más időszakban.

A kérdőívet ide kattintva töltheted ki.

(ÁNTSZ)

  Kapcsolódó cikkek