/ TÁPLÁLKOZÁS / Mennyire egészséges a szó...
  2015-08-09

Mennyire egészséges a szója?

A tofu és társai fogyasztása évekig a legegészségesebb táplálkozásnak számított, ám az utóbbi időben hirtelen negatív hangvételű cikkekben találkozhattunk velük. Mi az igazság a szójababbal kapcsolatban, illetve mit mond a tudomány?

- hirdetések -

Kávé szójatejjel, bolognai szójakockából és joghurtok a szinte varázserővel felruházott kis babszemből. A szójakészítményeket már régóta azokhoz az élelmiszerekhez soroljuk, amelyek az egészségére valamit is adó nők étlapjáról nem hiányozhatnak. Bár az európai szója fogyasztás még messze elmarad az ázsiai példától, a tendencia egyértelmű növekedést mutat az „öreg” kontinensen is.

Az utóbbi időben számos tanulmány látott napvilágot, amelyek az eddigiekkel szöges ellentétben azt állítják, hogy a szójatej és a tofu ártalmas is lehet egészségünkre. A növényi anyagokból előállított másodlagos termékek - az eddigi kutatások szerint - rontják a memóriát, feledékennyé tesznek, de emellett a daganatos megbetegedések kialakulásához is hozzájárulhatnak, a férfiaknál pedig nemzőképtelenséget is okozhatnak.

A következő összeállításban olyan szakemberek jutnak szóhoz, akik hosszú ideig foglalkoztak e terület kutatásával, és ennek megfelelően a legfontosabb kérdésekre egyértelmű választ adhatnak.

Miből állnak a szójatermékek?

A szója nem más, mint maga a szójabab, ami a hüvelyes növények közé tartozik. Nagyon magas a B-vitamin- és többszörösen telítetlen zsírsav tartalma, emellett gazdag kalciumban, valamint a sejtjeink védelmére szolgáló olyan mikrotápanyagokban, mint a folsav és a szelén.

Különféle ásványi anyagból (magnézium, mangán, vas, cink, egy halom, biológiailag értékes fehérjeféle) is jelentős a tartalma, és nem mellesleg egyetlen gramm koleszterin sem lelhető fel benne.

A szójabab finomítva, tofu (szójatúró) formájában, tempehként (fermentált, főtt szójamassza), illetve szójatészta, - szósz, -tej, - csíra és - joghurt formájában kerül asztalunkra. A szójaolaj - akár a főzés során felhasználva, akár salátákra öntve - különösen gazdag az egészségünk számára fontos telítetlen zsírsavakban.

„Számos nemzetközi tanulmány értekezik a szójafogyasztás emésztéssegítő és vérzsír csökkentő hatásáról. A vegetáriusok számára a szója az egyik legfontosabb fehérjeforrás” - hangsúlyozza Antje Gahl, a Német Táplálkozástudományi Társaság egyik szakértője.

A fogyasztóknak mindössze egyetlen dolgot kell szem előtt tartaniuk: a szója másodlagos növényi anyagokat - úgynevezett izoflavonokat - tartalmaz, amelyről állatkísérletekben bebizonyosodott, hogy nem csak a daganatos megbetegedés kialakulását gátolják, hanem bizonyos körülmények között ezzel éppen ellentétes - tehát rákkeltő - hatást is produkálhatnak.

A „Food and Drug Administration - FDA” elnevezésű egyesült államokban tevékenykedő egészségügyi szervezet 50, egymástól független tanulmány kielemzése után napi 25 grammban határozta meg a kockázatok nélkül fogyasztható szójaprotein mennyiségét. Ez körülbelül 300 gramm tofunak vagy 800 ml szójatejnek felel meg.

(WEBBeteg)