/ SZÜLŐKNEK / 5 lépés, hogy ne kiabáljo...
  2017-05-05

5 lépés, hogy ne kiabáljon gyermekével

Nagyon sok szülő kiabál a gyerekével, ez azonban korántsem normális. A kiabálás az egyik olyan szokás, amit a gyerekek leginkább szeretnének megváltoztatni a szülőkben.

- hirdetések -

Habár hosszú távú eredményre nem vezet, sokan még mindig a kiabálással akarják megoldani a 5 lépés, hogy ne kiabáljon a gyerekkelproblémát. Természetesen nem szeretnénk kiabálni a saját gyermekünkkel. Feltétel nélkül szeretjük őket, ám ők mégis kihoznak időnként minket a sodrunkból. Tanácsaink segíthetnek, hogy higgadtabb szülők legyünk.

Maradjon nyugodt!

Először azt kell elhatároznia, hogy változtatni szeretne. Készítsen egy hetes táblázatot, és tegyen pipát minden egyes helyre, amikor nem emelte fel a hangját. Azokon az estéken, melyeken elmondhatja magáról, hogy aznap nem kiabált, ajándékozza meg magát valamivel. Mondja el gyermekének, hogy szeretné elhagyni ezt a rossz szokását. Jó, ha látja, hogy bármikor megváltoztathatja a viselkedését, ha akarja.

Ne vegye személyes sértésnek!

Mit tesz a gyermeke, ami felbosszantja Önt? Ha készítene egy listát, valószínűleg rájönne, hogy gyermeke viselkedése teljesen a korának megfelelő. Rengeteg szülő panaszkodna hasonló okok miatt, hiszen pontosan ezek azok a dolgok, amik tényleg kihozzák Önt a sodrából.

Mit tehet annak érdekében, hogy ne legyen dühös? Változtassa meg a gondolkodását! Amikor gyermekünk rosszul viselkedik, hajlamosak vagyunk rögtön azon gondolkozni, hogy ez vajon mit jelenthet. Azt gondolhatjuk, hogy durva, lusta, nem lesz egy barátja sem, önző vagy szándékosan akar minket felidegesíteni. Magunkat pedig reménytelennek, alkalmatlannak látjuk, és úgy érezzük, nem tudunk megbirkózni a feladattal. Nem csoda, ha ilyen gondolatokkal kiabálásba torkollik a dolog.

Ami fontos, az az, hogy rájöjjünk, mi is történik ilyenkor pontosan. A gyerek fáradt, éhes, zaklatott vagy esetleg elfojt magában valamit? Vagy csak rossz napja volt? Tegyen fel magának egy kérdést: vajon túl sokat vár a gyerekétől? Az Ön gondolatai és érzelmei idegesítik fel? Tud-e máshogyan gondolkodni arról, amit gyermeke tesz? Változtassa meg a gondolkodását, hogy segítőkészebb és gyakorlatiasabb legyen. Próbáljon rájönni, mi történik valójában, és sokkal egyszerűbb lesz nyugodtan reagálni.

Sétáljon el, amikor kezd dühös lenni!

Fontos, hogy felelősséget vállaljunk a saját viselkedésünkért. Csak Ön irányíthatja a saját érzelmeit és a reakcióit is. Amikor úgy érzi, kezd ideges lenni, csak sétáljon el. Ahogy elhagyja a szobát, mondja azt, hogy „Dühös vagyok, megyek és lenyugszom, majd később visszajövök és beszélünk a dologról”.

Tanulja meg máshogy kezelni a problémákat!

A szülők gyakran azért kiabálnak, mert nem tudják, mi mást tehetnének gyermekük viselkedése miatt. Mindenki tudja, hogy a kiabálás nem megoldás, de sokszor nem látunk más alternatívát. A rossz viselkedés megelőzése sokkal jobb, mint annak helyrehozása. Van néhány dolog, ami segíthet.

  • Ne legyen olyan negatív! Ne csak a rossz dolgokat vegye észre a gyermekével kapcsolatban! Ehelyett inkább pozitív figyelmet adjon neki!  Vegye észre - és jegyezze is meg -, amikor valamit jól csinál! Pontosan fogalmazza meg, mit is vett észre, ne csak úgy dicsérje meg, hogy „Jól van, ügyes vagy”, hanem pl. „Látom elpakoltad magad után a tányért”.  Ezzel sokkal jobban arra ösztönzi a gyerekét, hogy megtegye, amit kér tőle. 
  • Legyen néhány szabály, hogy a gyerek tudja, mit szabad csinálnia. Mondja el azt is neki, hogy mi az, amit meg kell csinálnia. Egy kis jutalommal ajándékozhatja meg őt, ha betartja a szabályokat.
  • Előzetesen beszéljenek azokról a problémákról, amik felmerülhetnek, hogy a gyermeke tudja, hogyan kell jól viselkedni. Amikor minden és mindenki nyugodt, beszéljen a gyerekével arról, hogy mit vár el, hogyan kell majd viselkednie, mit kell tennie és hogyan kell kezelnie a nehéz érzelmeket. Legyen nagyon pozitív, és kérdezze meg az ő véleményét is sokszor, ahelyett, hogy azért imádkozna, hogy gyermeke jólviselkedjen. Legyenek tisztában mindketten azzal, hogy mit várnak el egymástól.
  • És persze ahelyett, hogy kiabálna, próbáljon találni valami más módot,  ahogyan foglalkozhat a neveletlenséggel. Engedje meg  gyermekének, hogy megtapasztalja a tettei következményét.

Figyeljen oda saját magára!

Nagyon sok dolog van, ami miatt egy szülő ideges lehet: munka, anyagi problémák, megfelelően beosztani a gyerek idejét, és a háztartást is vezetni kell. És kinek az akarata az, ami a legjobban elmarad? Persze, hogy a szülőé! Újra kell tölteni az elemeket, ha úgy érzi, nincs már energiája a gyerekekhez.

  • Próbáljon meg eleget aludni, sportolni és egészségesen étkezni! Ne feledkezzen meg az alapvető dolgokról!
  • Találja ki, mi miatt stresszes és birkózzon meg vele! Túl sok a programja? Egy véget nem érő lista tele tennivalókkal? Folyton otthon felejti a dolgait? Készítsen egy tervet, hogy hogyan változtasson ezeken!
  • Készítsen egy listát azokról a dolgokról, amik segítenek pihenni és feltöltődni! Ezután tervezze meg a napját úgy, hogy legyen egy kis kikapcsolódás, amire érdemes várni egész nap!
  • Találjon egy kis időt minden héten, amikor távol lehet a gyerekétől! Ha a pénztárcája nem enged túl sok mindent, akkor beszéljen meg az egyik ismerősével egy kis bébiszitterkedést!
  • Vegye rá a gyermekét, hogy segítsen a házimunkában, így hamarabb készen lesznek, és közben beszélgethetnek is!
  • Hagyjon időt önmagára is! Tegye azt, amit valójában szeretne!
  • Legyen egy kis ideje, amikor felnőtt kikapcsolódást szervez a párjával vagy a barátaival, amikor egy kicsit pihenhet, és együtt nevethet a többiekkel!
  • Próbáljon meg egy kis idő tölteni a gyerekével, amikor meghallgatja vagy játszik vele. Meglepő, de amikor közelebb kerülnek egymáshoz, sokkal boldogabbak lesznek mindketten.
  • Mielőtt aludni megy, minden este soroljon fel öt dolgot, amiért hálás lehet, és hármat, amit jól csinált aznap. Legyen büszke azokra, amiket sikerült elérnie! Így jó érzéssel és pozitívan fog zárulni a nap.

(K.F.)