iskola
#Suli, munka

Fél órával később az iskolába

2010.07.25.
1 perces olvasási idő

Ha csak egy fél órával is később kell bemenni reggel az iskolába, javulhat a diákok tanulási kedve, ébersége és motivációja, és nőhet a heti átlag alvással töltött idejük is, állítja egy új tanulmány.

Judith A. Owens, a providence-i Hasbro Gyermekklinika munkatársa kollégáival 9-12. évfolyomok 201 tanulóját vizsgálta, akik órakezdését reggel 8-ról 8:30-ra változtatták egy 2 hónapos periódusra. A diákok kitöltöttek egy online kérdőívet a változtatások előtt és után.

Owens és csapata a következőket találta:
- 79,4%-kal csökkent azon diákok száma, akik hét óránál kevesebbet alszanak.
- Az éjszakánként 8 órát alvók aránya pedig 16,4%-ról 54,7%-ra nőtt a vizsgálat 2 hónapja alatt.
- Azon diákok számaránya, akik kedvtelenségről és depresszióról számoltak be, 65,8%-ról 45,1%-ra csökkent.
- Szintén csökkent azoknak a diákoknak száma, akik idegesnek, nyugtalannak érezték magukat, 84%-ról 62,2%-ra.
- A fáradsághoz köthető tünetek miatti orvos vizsgálatok aránya 15,3%-ról 4,6%-ra csökkent.
- Az alvással töltött idő átlagosan 45 perccel nőtt, és átlagosan 18 perccel hamarabb feküdtek le iskolaidőben.

Viták övezik a korai iskolakezdést

A fiatalok reggeli iskolakezdésének módosítása egy ellentmondásos téma, mivel egyes szakértők azzal érvelnek, hogy a késői iskolakezdés arra vezeti a diákokat, hogy később feküdjenek le, és olyan folyamatot indít el, mely kevés alváshoz vezet.

A kutatók megjegyzik, hogy a késői órakezdés ellentétes hatást vált ki – a gyerekek korábban fekszenek le, és általában az alvás minősége és mennyisége javul. „ A vizsgálat eredményei alátámasztják azokat az egyre gyakoribb adatokat, melyek az órarend módosításának lehetséges kedvező hatásairól szólnak a fiatalok alvásigényére, életritmusára, fejlődési szakaszaira, és az alvás-ébrenlét optimalizálására a tanulás időszakában.

A kutatók azt írják, hogy az iskola vezetősége alapvetően nem támogatta a késői iskolakezdést, de látva a diákok hozzáállásában és teljesítményében bekövetkezett pozitív változást, megváltozott a véleményük. A vezetőség és a testnevelő tanárok kezdeti határozott ellenvetése a késleltetett iskolakezdést illetően, és az eredeti iskolakezdési idő visszaállításának szándéka ellenére a vizsgálati periódust követően, a diákok és tanárok egyöntetűen megszavazták a 8:30-as kezdés megtartását a második félévben.

Kyla Wahlstrom, a Minesotai Egyetem munkatársa egy szerkesztői kiadásban megjegyezte, hogy bár a Hasbro és a kutatócsoport eredményei alapozhatók korábbi vizsgálatokra is, az iskoláktól nem várható el, hogy emiatt felelőtlenül megváltoztassák az órarendjüket.

(P.R.)