/ PREVENCIÓ / Orvostanhallgatók szervez...
  2018-03-27

Orvostanhallgatók szerveznek versenyt kamaszoknak

A 2016-os adatok alapján közel 200 ezer emberből 25 százalék hunyt el valamilyen rosszindulatú daganatos megbetegedés következtében. 34 százalék pedig szív-és érrendszeri betegség által. Külön-külön olvasva nem tűnnek ijesztőnek a számadatok, viszont ez 112.757 embert érintett Magyarországon. Vajon csökkenthetőek ezek a halálozási mutatók?
A Budapesti Orvostanhallgatók Egyesülete (BOE) évek óta ezt a célt próbálja megvalósítani, 3 fő profilja közül az egyik a prevenciós tevékenység. A BOE tagjai fontosnak tartják, hogy a megelőzés fontosságával minél korábban megismerkedhessenek az emberek, ezért évente több, mint 750 prevenciós órát tartanak középiskolásoknak, többek közt elsősegélynyújtás, drog, alkohol és dohányzás prevenció, valamint kardiovaszkuláris prevenció témakörökben.
 

Már harmadik éve rendezik meg a versenyt

Ezen gondolatok alapján született meg a Semmelweis Egészségverseny ötlete, amelynek célja az is, hogy a középiskolások egészségtudatosságát és egészségértését fejlesszük, hiszen az ő korosztályuk az, ahol a prevenciónak hatalmas jelentősége van az egészséggel kapcsolatos attitűdök kialakításában.
 
Már harmadik alkalommal kerül megrendezésre a Semmelweis Egészségverseny a középiskolások számára. A korábbi éveket túlszárnyalva idén közel 1800 diák jelentkezett a középiskolai versenyek közül egyedülállónak és hiánypótlónak számító vetélkedőre.
 
    
 
Március 31-én, a verseny döntőjében 180 középiskolás diák mérheti össze a tudását a Semmelweis Egyetem Elméleti Orvostudományi Központjában. A reggeltől délutánig tartó megmérettetésen a versenyzésen kívül a jó hangulat garantált: több híresség is ellátogat a döntőre, illetve a diákok kipróbálhatják akár a trambulinozást is.
 
A Semmelweis Egészségverseny több részből álló, komplex megmérettetés: a diákok a verseny szervezői által kiadott és szakorvosok által lektorált segédanyagokból készülhettek fel. A döntőt három forduló előzte meg. Az első és a második forduló során összesen 14 téma közül, egyenként 7-7 témából állították össze a kérdéseket. Így az ötfős csapatok az online tesztsor keretein belül mérhették össze a tudásukat. Egészen új megközelítésben próbálhatták ki magukat a verseny egyik fordulójában a középiskolások, hiszen nekik kellett egy egészségnevelő, prevenciós kampányt megtervezniük. A verseny bármely témakörét felhasználhatták ennek megalkotásához. Az egészségnevelő kampány célja, hogy a versenyző középiskolások a saját iskolájukban felkeltsék a többi tanuló figyelmét is a prevenció fontosságára. A csapatok kreatívan oldották meg a feladatot, volt, aki az egész iskolának tartott elsősegély oktatást, az egyik csapat elvitte a társait egy közös futásra, többen videót forgattak a helyes elsősegély nyújtás lépéseiről, sőt voltak, akik orvossal készítettek interjút, hogy felhívják a figyelmet a kardiovaszkuláris prevenció jelentőségére.
 
Részletesebben itt tájékozódhatsz a versenyről.
 
            
 

Egy ilyen verseny hatalmas élményt jelent a kamaszok számára

Hiszen korban közel álló orvostanhallgatókkal találkozhatnak, akik nem kevésbé lelkesen oktatják, versenyeztetik őket az iskolai kereteken kívüli kötetlenebb, felszabadultabb formában. Talán ez a hangulat is hozzájárul ahhoz, hogy a szervezők eddigi tapasztalata szerint a diákok nagy energiát fektetnek a felkészülésbe, így egy igazán színvonalas és izgalmas versenyre kerülhet sor évről évre.
 
Az előző év során 100 BOE tag segített a döntő lebonyolításában. Különböző feladatköröket láttak el mint szervezők, állomáskoordinátorok, önkéntesek, akik kísérték a csapatokat, valamint várták az egyes állomásokon a döntős diákokat. A szervezők már hónapokkal korábban elkezdték a verseny előkészítését, hogy a diákok minél jobb élményben részesülhessenek. A döntő fő célja a diákok széleskörű egészségügyi ismereteinek felmérése és bővítése volt és idén is ennek a megvalósítására törekedtek. A szervezők új témakörökkel is készültek idén, mint például az Orális egészség és szájhigiénia, Helyes gyógyszerhasználat és antimikrobiális rezisztencia. A döntő folyamán a verseny által érintett 14 téma alapján készülnek az állomások. A tavalyi állomásokon a középiskolások kipróbálhatták magukat éles helyzetekben szituációs játékok által, gyakorolhatták az újraélesztést és egyetemünk névadójáról, Semmelweis Ignác életéről válaszolhattak meg kérdéseket.
 
(Budapesti Orvostanhallgatók Egyesülete)