/ MOZGÁS / Milyen egészségügyi előny...
  2016-03-17

Milyen egészségügyi előnyökkel jár, ha a szabadban sportolsz?

Egyesek a futópadot választják, mások alig várják a jobb időt és a szabadtéri mozgás lehetőségét. Egy kutatás felveti, hogy a szabadban való edzésnek több egészségügyi haszna van, mint az edzőtermi gyakorlatoknak.

- hirdetések -

Egy tanulmányban, amit a skót egészségügyi hivatal készített, 2000 aktív részvevőt kérdeztek meg és arra jutottak, hogy a szabadtéri testmozgásnak 50%-kal több pozitív hatása van a mentális egészségre, mint az edzőtermi gyakorlatoknak. A Glasgow Egyetem kutatói szerint a zöld területen történő sétálás, futás, kerékpározás vagy bármi más kültéri sport csökkenti a stresszt.

Nem ez az első tanulmány, ami azt állítja, hogy a szabadtéri edzés javítja a mentális egészséget. A kutatás vezetője szerint az eredmények önmagukban nem meglepőek, ám az már annál inkább, hogy mennyivel hatásosabb a szabadban edzeni, mint zárt térben. 

Egy 2011-es kutatás megállapította, hogy a kültéri edzések nagyobb mértékben csökkentik a feszültséget, zavartságot, dühöt, depressziót, mint a beltéri testedzés. A tanulmány azt is megállapította, hogy akik csak 5 percet mozognak zöld területen, azoknak javulhat a hangulatuk és az önbecsülésük is. Milyen érvek szólnak még mellette?

A szabadban való edzés pozitív hatásai egészségedre

  • Javuló figyelem és összpontosítás

Az ADHD-s gyerekek jobban tudnak koncentrálni egy a zöldövezetben tett 20 perces séta után, mint ha a városban sétálnának. "Ez a tanulmány elsősorban azt igazolja, hogy a fizikai környezet igenis számít" - mondják a szakértők. "Nem tudjuk pontosan, hogy a parkokban lévő zöld szín vagy az épületek hiánya miatt, de a környezet javítja a koncentrálóképességet.” 

  • Nagyobb valószínűséggel fogod folytatni az edzést

A legkisebb gyakorlat is számít, és legyünk őszinték: a legtöbben alighanem megengedhetjük magunknak, hogy egy kicsivel többet mozogjunk. A kutatás szerint egy átlagos felnőttnek heti két és fél óra kardio edzést ajánlanak, ezen kívül újabb két óra erősítést. 

  • Kevesebb az esélyed az elhízásra

A friss levegő, a napfény, a táj, a szabad terület ösztönözhet a szabadban való tartózkodásra és mozgásra. 27-41 százalékkal kevesebb a túlsúlyos gyermek azok közt, akik sok időt töltenek a szabadban, mint azoknál, akik inkább bent tartózkodnak.

  • Több energiád lesz

Az edzés felüdít, amikor lomhának érzed magad, de a friss levegő is megteheti ezt a hatást. Csupán 20 perc a szabadban úgy felpörgethet, mint egy bögre kávé. "Gyakran, amikor kimerültnek érezzük magunkat, egy csésze kávé után nyúlunk, de az említett tanulmány szerint jobb módja a felélénkülésnek, ha kikapcsolódunk a természetben," mondja egy szakértő.

  • Gyorsabb gyógyulás és kevesebb fájdalom

A tanulmány szerint, a kórház napos oldalán tartózkodók kevesebb fájdalmat, kevesebb stresszt éltek át és kevesebb fájdalom elleni gyógyszerezésre volt szükség, ellentétben az épület árnyékos oldalán elszállásoltakkal.

  • Remek D-vitamin-forrás

Áttenni az edzésedet a szabadba nagyszerű (és ingyenes!) módja annak, hogy egy kis kiegészítő D-vitaminhoz juss. Egy 2011-es tanulmány azt mutatja, hogy az élsportolóknak magasabb a vitamin szintjük, ennek a szabadban való edzés lehet az oka. 

Különösen azoknak lenne segítségükre a szabadban való mozgás, akiknek van pár kiló feleslegük, mert a túlsúlyos emberek gyakrabban szenvednek D-vitamin hiányban.

(Cs.B. - huffingtonpost.com)