/ MOZGÁS / Hóra fel!
  2013-01-26

Hóra fel!

A hideg időjárás is rengeteg mókával járhat, akár valami szabadtéri dolgot csinálsz, akár csak egy könyvet olvasol otthon egy pokrócba bugyolálva magad. De van néhány dolog, amire föl kell készülnöd!

Szállj szembe a hideggel!

Ne feledkezz meg a sokrétegű öltözködésről, amikor kimerészkedsz a hidegbe. A több rétegű, polár, vagy más jól szigetelő ruhaneműk nyújtják a legjobb védelmet. Viselj sapkát és egyujjas kesztyűt, ha teheted (melegebb, mint a hagyományos kesztyűk).

Ha szánkózni szeretnél, figyelmesen válaszd ki a helyszínt! Kerüld a túlzottan meredek vagy akadályokkal teli (fák, sziklák) dombokat. A legbiztonságosabb szánkók azok, amiket tudsz irányítani és a legjobb, ha ülve szánkózol, így kisebb az esély a fejsérülésre.

A korcsolyázók számára a fedett jégpályák a legjobbak, a felszíne sima és nem eshetsz a fagyos vízbe. Ha mégis tavon szeretnél korcsolyázni, bizonyosodj meg róla, hogy a jég legalább 10-15 cm vastag, és nincsenek rajta lékek vagy vékonyabb részek.

Ki szeretnéd próbálni a snowboardozást vagy síelést? Ha még csak kezdő vagy, jó ötlet leckéket venni. Egy tapasztalt oktató segíthet kiválasztani a megfelelő felszerelést, ruházatot és kiegészítőket, továbbá el tudja magyarázni azokat a technikákat, amivel elkerülheted – legalábbis csökkentheted az esélyét – a sérüléseket.

Jó ötlet az is, ha segítesz a nagyszüleidnek, szüleidnek vagy idős szomszédjaidnak eltakarítani a havat a járdáról. A legtöbb tininek nem okoz gondot havat lapátolni, mivel jobb kondiban vannak, mint a felnőttek. De emelés közben ne felejtsd el behajlítani a térdeidet, hogy elkerüld a hát-, váll- és nyaksérüléseket.

Utazás télen

A téli utazás speciális előkészületeket igényel. Ha snowmobilozni szeretnél, ajánlatos több réteg ruhát, bukósisakot és védőszemüveget viselned. Különösen legyél figyelmes, amikor utakat keresztezel. Legjobb, ha kerülöd a befagyott tavakat és folyókat, mert a snowmobilos balesetek nagy része ilyen területeken történik és fulladáshoz vezethet.

Az autóvezetés sem egyszerű téli időjárásban. Ha tapasztalatlan sofőr vagy, legjobb, ha távol maradsz a vezetéstől a rossz időjárás alatt. Gyakorlásképpen kérj meg egy olyan sofőrt, akinek van téli tapasztalata, hogy menjetek el egy üres parkolóba, ahol tudod gyakorolni a fordulásokat és a megállást a hóban.

Ha mindenképpen autóba ülsz, ne felejtsd el letakarítani a havat az első és a hátsó lámpákról sem. Figyelj oda az olyan lassú járművekre, mint a hótoló.

Felszerelés vészhelyzetre

  • hókefe és jégkaparó
  • fényjelző
  • takaró vagy pokróc
  • elsősegély doboz
  • nem romlandó harapnivalók
  •  zseblámpa, gyertya, gyufa

Vészhelyzetek télen

Ha valaki túl sokáig tartózkodik a hidegben, megfagyhat vagy kihűlhet. A fagyás során a szövetek a szó szoros értelmében megfagynak. A megfagyás igen ritka a tiniknél a kültéri tevékenységek során, de ha úgy érzed, fázik a füled, orrod vagy az ujjaid, akkor minél előbb kerülj melegbe. Ha a kellemetlenség fél órán belül nem múlik el, akkor orvoshoz kell fordulni.

A hypothermia (kihűlés) akkor lép fel, amikor az ember testhőmérséklete 35 Celsius fok alá esik, ilyenkor a normális funkciók a testben elkezdenek leállni. Amikor valaki túl sokáig van kint hideg levegőn, vizes lesz a hidegben vagy túl sok időt tölt el a testhőmérsékleténél alacsonyabb hőmérsékletű vízben, akkor jelenhetnek meg nála a hypothermia tünetei: fázás, didergés, zavarodottság vagy mozgás koordinációs problémák. Ha valakin a hypothermia tüneteit tapasztalod, azonnal vidd be egy meleg helységbe, öltöztesd át száraz ruhába, és takard be. Itass vele meleg folyadékot, és azonnal hívd a mentőket.

A téli levertség legyőzéséről itt olvashatsz bővebben.

További biztonsági tippek

  • Akár hótalpakkal, kocsival vagy snowmobillal indulsz útnak, mindig szólj valakinek, hogy hol leszel, és mikorra várhatnak vissza. Ne menj egyedül – vigyél magaddal egy barátot, aki segíteni tud, ha baj van.    Vigyél magaddal váltóruhát, a legfontosabbak: sapka, kesztyű, zokni.
  • Kerüld az alkoholt. Bár az alkoholtól úgy érzed, felmelegszel, a testhőmérsékleted nem lesz magasabb. És akár egy vagy két ital is elég ahhoz, hogy helytelenül mérd fel a kockázati veszélyeket a téli hideggel kapcsolatban. Sose igyál és vezess egyszerre, semmilyen időjárásban!
  • Figyelj oda a jelekre, amiket a tested mutat. Ha fázol vagy kellemetlenül érzed magad, menj be a melegbe, vegyél fel száraz ruhákat és csak ezután menj ki a szabadba újra. Így biztos lehetsz abban, hogy biztonságban vagy, egészséges maradsz, és nem számít milyen az idő.

Otthoni pihenés

Még a beltéri helyeken is van pár kockázat, amikre oda kell figyelned. Nagyon sok ember lesz influenzás és náthás, még akkor is, ha fedett helyen sportol. A helyes étkezés és a kellő mennyiségű pihenés a legjobb mód arra, hogy az immunrendszered erős maradjon, és megvédjen a betegségekkel szemben.  Moss kezet rendszeresen, így nehezebben támadnak meg a baktériumok. Ha olyan egészségügyi problémád van, mint az asztma, kérdezd meg az orvosodat nem javasol-e oltást.

A tűzesetek száma is nő a téli időszakban. Tartsd távol a dekorációkat a radiátortól vagy más fűtőtesttől, ügyelj a kábelek helyes használatára is. Ha gyertyát gyújtasz, oltsd el, ha csak egy kis időre is kimész a szobából. Az elektromos fűtőtestet tartsd távol a függönyöktől, bútoroktól és más gyúlékony anyagoktól (beleértve magadat is), hogy elkerüld a tűzeseteket. Ha a családodnak kandallója van, emlékeztesd a szüleidet minden évben a kémény átvizsgálására és kitisztítására.

Egy másik gyakori veszély a szénmonoxid-mérgezés. A szén-monoxid egy színtelen, szagtalan gáz, ami fa- vagy gáztüzelésű fűtőberendezések helytelen működése során termelődhet. Az elnyúló, túlzott fáradtság és a nem múló fejfájás egyaránt a szén-monoxid mérgezés tünetei. Mindig gyanakodj, ha egy vagy több ember is ezeket a tüneteket produkálja a lakásban. Egy szén-monoxid érzékelő berendezés hasznos beruházás lehet.

(Ő. B.)

  Kapcsolódó cikkek


ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!