/ BETEGSÉGEK / Az ételek hatása a bőrre
  2014-01-03

Az ételek hatása a bőrre

A bőröd és az étrended közötti kapcsolat meglepetéseket tartogathat a számodra...

- hirdetések -

Ma már általánosan ismert dolog, hogy az egyes tápanyagok jótékony hatással vannak a szervezetünk bizonyos részeire. Az egészséges csontokhoz kalciumra és D-vitaminra van szükség, a szívnek pedig jót tesz az omega-3 zsírsavban gazdag hal.

Mit érdemes enni az egészséges bőrért?

Nem tudod, hogy mely ételek tesznek jót a bőrödnek és melyek ártanak neki? Nem vagy ezzel egyedül. Eddig csak kevés kutatás tudott felmutatni érdemi kapcsolatot egyes ételek és a bőrünk egészsége között, állítja Cheryl Karcher bőrgyógyász, aki az orvosi pályafutása előtt táplálkozás-szakértőként dolgozott.

Nem árt tudni, hogy a bőrünk állapota nagyon is jól tükrözi a testünk egészségi állapotát. Egy jól összeállított, tápláló étrend, ami jót tesz belül, az meg fog látszódni kívül is, de ennek a fordítottja is igaz, a helytelen táplálkozás hamar kiütközik a bőrünkön.

Néhány, a bőrgyógyászat és táplálkozás területén is szakértő orvos segítségével átvesszük azokat az ételeket, melyek segítenek az egészséges, szép bőr kialakításában, és azokat, amelyek károsíthatják azt.

A vércukorszint, mint tényező

Az ételek és a pattanások kapcsolata Valori Treloar bőrgyógyász megunva munkája egyhangúságát, belefogott a táplálkozási szakértő munkakörbe is, így két területről is támogatni tudja pácienseit.

Számos, 40 évvel ezelőtti tanulmány „igazolta”, hogy az étkezésből nem következik egyenesen a pattanások kialakulása, és ezt tanították az orvosi egyetemeken is: „nem számít, hogy mit eszik a beteg, mert az nincs hatással a bőrére”  - mondta Treloar.

Az elmúlt néhány évben azonban egyes kutatások más eredményre jutottak. Jó megoldás lehet abőr egészségének megőrzése érdekében, hogy normalizáljuk a vércukorszintet.  Mégpedig azáltal, hogy odafigyelünk a helyes étrendre. Némely ételhirtelen megemeli a vércukorszintet, emiatt pedig fokozódik az inzulintermelés: minél több édeset eszel vagy iszol, annál több inzulin lesz a véredben.

Ez pedig azért lényeges, mert egyes kutatások kapcsolatba hozták a magas inzulinszintet és a pattanások kialakulását. Egy 2007-es tanulmány során 43 tini fiú és fiatal férfi esetében vizsgálták az étrend pattanásokra kifejtett hatását. A csoportot két részre osztották, és három hónapig ellenőrzött étrenden tartották őket.

Az egyik csoport alacsony glikémiás indexű (cukorbetegek számára ajánlott étrend), míg a másik csoport szénhidrátban gazdag ételeket kapott. Az a csoport, mely az alacsony glikémiás indexű ételeket kapta, jobb eredményeket tudott felmutatni a pattanások javulását illetően.

Azonban egy évvel később, egy másik tanulmány eredményei úgy tűnik, hogy megcáfolták az előbbi feltevést. Tehát még nincs egyértelműen eldöntve, hogy valóbanvan-e kapcsolat a vércukorszint alakulása és a bőr állapota között.

Általános tanácsok

Azok a lépések, melyek stabilan tartják a vércukorszintet, egyben segítenek a gyulladások leküzdésében és az oxidatív folyamatok megállításában, (ezek ugyanis kapcsolatba hozhatók a bőr állapotával) a következőek:

  • Részesítsd előnyben az alacsony glikémiás indexű (GI) ételeket, mert ezekstabilan tartják a vércukorszintet, ellentétben a magas GI indexű, szénhidrát dús ételekkel. Ez ugyan odafigyelést, időt és kitartást igényel, de ne add fel!
  • Egyszerre csak keveset egyél, de többször egy nap. A3 óránkénti evés stabilan tartja a vércukorszintet.
  • Egyél sok zöldséget, mivel a legtöbbnek magas az antioxidáns tartalma, ami szintén jó hatással van a szervezetre.

Tejtermékek és a pattanások

Egyelőre nincs bizonyított kapcsolat a tejtermékek és a pattanásokközött, de egyes elképzelések szerint befolyásolhatják bőrünk állapotát.

F. William Danby kutató szerint igenis lehetséges az összefüggés, melyet egy 2008-as cikkében részletesen kifejtett. Állítása szerint a tejben olyan anyagok találhatóak, melyek a tesztoszteron nevű hormon mennyiségére vannak hatással. Ez utóbbi pedig a bőr faggyúmirigyeinek működését befolyásolja, vagyis a pattanások kialakulásával van összefüggésben.

Karcher hasonló esetekről számolt be, miszerint egyes páciensei a tejtermékek elhagyása után javulást észleltek bőrük állapotában. A tejtermékeknek az étrendből történő elhagyása nem probléma, de akkor a kalciumot más forrásból kell pótolni.

A javulás érdekében lehet próbálkozni azétrend teljes megreformálásával, de a kiegyensúlyozottság és az egészség érdekében ajánlott szakértő felügyelete mellett végezni azt. Hasonlóképpen jár el Carmina McGee is, ha pácienseinél más módszerrel nem ér el javulást, akkoraz étrend gyökeres megváltoztatását javasolja, például minden tejtermék elhagyását. Szokatlan módszer, de ha eredménnyel jár, miért ne tenném - állítja Carmina.

Egyes tanulmányok kapcsolatot feltételeznek a tejtermékek és a pattanások között, de mindeddig nem tudtak egyértelmű ok-okozati viszonyt felfedezni, és nem tudták igazolni a tejtermékek közvetlen vagy közvetett hatását a pattanásokra nézve. Az, hogy egyeseknél javulás történt a tej elhagyása után, még nem jelenti azt, hogy másnál is hasonló fog történni.

A tejtermékek kivételesen fontos kalcium és vitaminforrások, például bőséges D-vitaminforrás, ami a csontok számára nélkülözhetetlen (és az egész szervezet számára is). Tehát ha visszafogod a tej fogyasztását, csak körültekintően tedd.

Általános tanácsok

  • Ha azt veszed észre, hogy javul a bőröd állapota a tej elhagyása után, próbálj kevesebbet inni.
  • Próbálj ki különböző tejtermékeket! Natúr joghurtot vagy például kecsketejet, lehet, hogy arra nem reagál olyan hevesen a bőröd.
  • Mindenképp pótold a kiesett kalciumot más forrásból: zöldségek, hal vagy esetleg tabletták formájában, javasolta McGee.

Zsírok egyensúlya

Az ételekben lévő zsírsavak, fajtájuktól függően elősegíthetik a gyulladást vagy enyhíthetik azt. Ha gyulladás van a szervezetben, az legtöbbször a bőrön is meglátszik, Treloar szerint. Régebben az omega-6, valamint az omega-3 zsírsavakegyformán szerepeltek az étrendben, azonban manapság az omega-6 túlsúlyba került, ami kevésbé egészséges.

Amit az egyensúly érdekében megtehetsz, Treloar szerint:

  • Kevesebb növényi eredetű olajat használj (kukorica, repce, napraforgó).
  • Olyan állatok húsát, tejét és tojását vedd, melyekről tudni lehet, hogy szabadon tartották őket, és nem mesterségesen hizlalták.
  • Egyél sok halat, mert a hal gazdag omega-3 zsírsavforrás: lazac, makréla. Emellett halolaj készítményeket is szedhetsz, de mielőtt ilyesmiket szednél, minden táplálékkiegészítőről tájékozódj, hogy milyen mellékhatásai lehetnek.

A glutén szerepe

Egyeseknek egy bizonyos betegség, a lisztérzékenységmiatt a glutén nevű fehérjét kerülniük kell. A legtöbb gabonafélében megtalálható a glutén, amely az arra érzékenyek esetében a vékonybél bolyhaiban kárt tesz, ezzel gátolva a kalcium és egyes vitaminok, valamint más tápanyagok felszívódását.

A glutén kerülése manapság egyfajta divat lett, még azok számára is, akiknél egyébként semmi problémát sem okoz, állítja McGee. Egyesek azonban érzékenyek lehetnek a gluténra, még akkor is, ha nem lisztérzékenyek. Ez a fajta érzékenység akár bőrkiütésekhez is vezethet. Azonban az ismert bőrproblémát leginkább csak lisztérzékenyek esetében diagnosztizálták. Ha mégis glutén nélküli étrendre adnád a fejed, mindenképp beszélj előtte egy szakértővel!

(N. L., Lektorálta: Dr. Lesznyák Judit)